Normal_medicijnen_apotheek_medisch_gezondheid_patient_henk_2841

Zorginstellingen kunnen meer doen voor mensen die het lastig vinden om te gaan met informatie over hun gezondheid. Zowel op organisatieniveau als in de directe patiëntenzorg kunnen die verbeteringen worden doorgevoerd. Dat meldt het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg (NIVEL). 

Vanuit de zorgorganisatie bestaat vaak geen beleid ten aanzien patiënten met lage gezondheidsvaardigheden. Ook heeft men geen weet van bestaande methoden, instrumenten en hulpmiddelen. Daarnaast speelt tijdgebrek een rol. Volgens het NIVEL kan zorg op maat worden geboden door het taalgebruik van folders en medewerkers te vergemakkelijken en de organisatie van de zorg te vereenvoudigen. 
 
Patiënten met lage gezondheidsvaardigheden vinden het moeilijk om informatie over hun eigen gezondheid verkrijgen, te begrijpen en te gebruiken in hun eigen situatie. Dit betreft drie op de tien Nederlanders. Bijna de helft van de Nederlanders onderbreekt het aan zelfvertrouwen en motivatie om zelf de regie te voeren over gezondheid en ziekte. Mensen met lage gezondheidsvaardigheden hebben slechtere gezondheidsuitkomsten, minder goede ervaringen met de zorg en maken meer kosten.
 
© Nationale Zorggids