Normal_logo_nederlandse_zorgautoriteit_nza

De wachtlijsten in ziekenhuizen moeten aangepakt worden, vindt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Daarom heeft het plan opgesteld waarin alle betrokken partijen een rol spelen. Niet alleen de ziekenhuizen en de zorgverzekeraars, maar ook de overheid en de burger. De NZa speelt een ondersteunende rol in de uitvoering van het plan. Dat meldt de Zorgautoriteit.

Bij acht specialismen in ziekenhuizen wordt de norm voor wachttijden overschreden. De NZa ziet dat dit deels komt door een slechte samenwerking tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars in het doorverwijzingstraject, maar ook de almaar toenemende drukte op de spoedeisende hulp en de schotten in de bekostiging dragen bij aan de wachttijden.

De NZa wil dat patiënten beter geïnformeerd worden over de mogelijkheden en vooral waar zij recht op hebben. Zorgverzekeraars dienen hun verzekerden actief te begeleiden wanneer een doorverwijzing naar een ander ziekenhuis nodig is, ditzelfde geldt voor ziekenhuis die hun patienten moeten begeleiden. Wie ondanks bemiddeling alsnog lang moet wachten, wordt gevraagd zich te melden bij de NZa.

Ook wil de Zorgautoriteit dat de registratie van wachttijden wordt aangepast, want dit gebeurt nu ook nog niet juist. Om ervoor te zorgen dat ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra hun wachttijden correct publiceren, gaat de NZa strenger controleren. In de nabije toekomst komt er wellicht één plek waar alle wachttijden geregistreerd worden. Ook wil de NZa dat ziekenhuizen en zorgverzekeraars beter gaan samenwerken. Ze verwijzen nu nog te vaak naar elkaar door in plaats van met elkaar samen te werken. 

Door: Redactie Nationale Zorggids