Normal_logo_logo_nederlandse_zorgautoriteit_nza

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) besteedt in haar tweede rapportage over meldingen en vragen van de burger meer aandacht aan wachttijden. De NZa legt uit wat Nederlanders kunnen doen als zij op een wachtlijst staan. Zo heeft de NZa een Informatielijn waar burgers terechtkunnen met vragen over de zorg. Ook heeft de Zorgautoriteit een meldpunt waar overtredingen van zorgaanbieders en zorgverzekeraars gemeld kunnen worden. De NZa gebruikt deze meldingen indien een aanbieder of verzekeraar de fout ingaat en bij het toezicht. Dat meldt de Zorgautoriteit.

In het tweede kwartaal van 2017 kwamen 1.535 meldingen en vragen binnen bij de NZa, een groot deel van de meldingen ging over de wachttijden voor een behandeling of eerste gesprek. Ook kwamen er meldingen binnen over zorgverzekeraars die vergoedingen van revalidatiezorg afwijzen en een thuiszorgorganisatie die patiënten de reistijd laat betalen.

De NZa benadrukt dat zorgverzekeraars in sommige gevallen in hun recht staan als zij revalidatiezorg weigeren te vergoeden. Wel moet de zorgverzekeraar dit van tevoren goed uitleggen en de NZa heeft hen gevraagd dit ook te doen.

Veel Nederlanders hebben vragen over de websites van zorgverzekeraars en zorgaanbieders, zo zijn de polisvoorwaarden vaak onvindbaar op de website van de verzekeraar, evenals wachttijden op de website van het ziekenhuis. De verzekeraars en zorgaanbieders die onduidelijke informatie verstrekken op hun website, zijn gevraagd dit aan te passen.

Door: Redactie Nationale Zorggids