NS perronwijzer app

Een slechtziende treinreiziger heeft vaak moeite met het ‘zien’ van de teksten op informatieborden op stations. Daardoor ontgaat het hem of haar regelmatig dat een trein bijvoorbeeld vertraging heeft. Nu is er de NS-perronwijzer app.  

 

Voor blinden en slechtzienden zijn er de tegelstroken, ook wel geleidelijnen genoemd op het perron, maar daar bleef het tot voor kort bij. Op deze manier weten ze hun weg naar het perron en de juiste trein te vinden. Als die trein echter maar niet komt, en je kunt de teksten op informatieborden niet ontcijferen, dan sta je daar maar met je Eastpak rugzak
 
Om dit de ondervangen is er nu een app die informatie over afwijkende vertrektijden, vertragingen en andere calamiteiten van alles stations in Nederland geeft op een manier waardoor het blinden en slechtzienden goed bereikt. 
 
De app laat de informatie in grotere letters zien zodat het gelezen kan worden of de app leest de informatie die op de stationsborden staat hardop voor. 
 
Volgens de oogvereniging is hiermee een wens in vervulling gegaan. Het maakt dat blinden en slechtzienden nog beter zelfstandig hun weg weten te vinden en goed geïnformeerd blijven. Met hun smartphone in de Burkely tas zijn ze altijd goed geïnformeerd. 
 

Voor mensen met een motorische beperking

Andere voorzieningen van de NS voor mensen met een functiebeperking zijn onder andere de NS reisassistentie voor mensen met een motorische beperking. Op bijna honderdvijftig stations in Nederland wordt er NS Reisassistentie aangeboden van de eerste tot en met de laatste trein. Een opgeleide NS-medewerkers of taxichauffeur helpt er plekke p het station en bij de treinreis. Dit kan online of via een app worden aangevraagd. 
 
Voor rolstoelen en scootmobielen zijn er eveneens voorzieningen. De NS gaat ervan uit dat iemand zelf in staat is de trein in en uit te komen of te rijden. En dat iemand in staat is zelf zijn of haar Kipling rugzak of andere bagage mee kan nemen. Wie moeite heeft met de trein in en uitkomen met een rolstoel kan tot een uur van tevoren assistentie aanvragen. Dat kan online of telefonisch.