Normal_5619

GRONINGEN - Het Martini Ziekenhuis meet twee keer per jaar de ervaringen van patiënten. Het ziekenhuis werkt hiervoor samen met de Santeon ziekenhuizen met als doel de uitkomsten te kunnen vergelijken en te kunnen leren van elkaar.

De resultaten van de voorjaarsmeting zijn positief: patiënten geven het Martini Ziekenhuis rapportcijfer 8,2 voor de klinische zorg en 8,3 voor de poliklinische zorg ruim 95% van de klinische patiënten (67% beslist wel en 28% waarschijnlijk wel) beveelt het Martini Ziekenhuis aan bij familie en vrienden.

Voor de poliklinische patiënten is dit 96% (64% en 32%) pijnbeleid en uitleg bij behandeling worden heel positief ervaren door de klinische patiënten. Bejegening door artsen en andere zorgverleners, informatieverstrekking en ontvangst bij de balie worden positief ervaren door de poliklinische patiënten.

Poliklinische patiënten
Thema's die minder goed scoren zijn de inhoud van het opnamegesprek, de informatie bij ontslag en de wachttijd (bij poliklinische patiënten).

Op www.santeon.nl zijn de resultaten van alle Santeon ziekenhuizen in te zien. Dit najaar doet het Martini Ziekenhuis weer een patiëntervaringsonderzoek. Via onderzoeksbureau Mediquest krijgt een willekeurige groep klinische en poliklinische patiënten een brief en een unieke inlogcode waarmee thuis op de computer een vragenlijst kan worden ingevuld. De resultaten worden anoniem inzichtelijk gemaakt voor de betreffende specialismen en afdelingen.