7 december 2012 om 08:15
< 1 min lezen

Nog veel vragen over factuur ziekenhuiszorg

VLISSINGEN – Voordat patiënten een afspraak met een medisch specialist maken doen zij er goed aan eerst de polis te raadplegen of met de verzekeraar te overleggen over de manier waarop er sinds dit jaar in de ziekenhuiszorg gefactureerd wordt, zo meldt het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis (ADRZ) in Vlissingen.

De ziekenhuizen en zorgverzekeraars krijgen de laatste tijd namelijk vragen over de facturering pas nadat zij de behandeling in het ziekenhuis hebben ondergaan.

Sinds dit jaar wordt de gegeven zorg door middel van zogeheten zorgproducten verrekend en kan de patiënt op de factuur niet meer zien welke verrichtingen hij heeft ondergaan. Er worden alleen nog maar een korte omschrijving en een aantal coderingen vermeld. Verder staan de begin- en einddatum van het bezoek aangegeven.

Naast de zorgverzekeraar, kan hierover ook informatie worden ingewonnen bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz

Relevante artikelen

Alles van ziekenhuizen
    • Ziekenhuizen

    Spoedzorg rond NAVO-top krijgt voorrang, maar opletten geblazen voor huisartsen en mantelzorgers

    Gisteren om 13:49
    • Ziekenhuizen

    Studie die duidelijk verband legt tussen glyfosaat en kanker op korte termijn beoordeeld

    Gisteren om 13:30

Aankomende evenementen

12 Jun
Borstvoedingscafé
  • Friesland
16 Jun
Festival Cybersecurity in de Zorg
  • Overijssel
19 Sep
Jong & Parkinson event | derde zaterdag van september
  • Gelderland