25 maart 2013 om 09:05
< 1 min lezen

Patiënt informeert meer naar kwaliteit ziekenhuis

ROTTERDAM (Novum) – Patiënten laten zich steeds beter informeren over de kwaliteit van een ziekenhuis of hun behandeld arts. De zorgverzekeraars zien een forse stijging in het aantal zorgvragen, schrijft het AD maandag op basis van een rondgang.

Bij zorgverzekeraar VGZ is het aantal mensen dat aanklopt voor advies over een medische behandeling het afgelopen jaar met twintig procent gestegen. Bij CZ verdubbelde het aantal vragen over kwaliteit in een paar jaar tijd.

“Consumenten zijn zich bewuster geworden dat er verschillen in kwaliteit bestaan tussen ziekenhuizen. Zij volgen niet langer klakkeloos een doorverwijzing van een huisarts”, zegt een woordvoerder van VGZ in de krant.

Volgens patiëntenfederatie NPCF is de toename vooral te verklaren door de diverse medische missers en misstanden in de zorg die in de afgelopen jaren naar buiten kwamen. “Mensen vrezen terecht te komen op een afdeling waar het al jaren misgaat of waar ze onnodig risico lopen”, aldus voorzitter Wilna Wind.

Relevante artikelen

Alles van ziekenhuizen
    • Ziekenhuizen

    Wat kost een ziekenhuisbevalling in 2026?

    Gisteren om 15:56
    • Ziekenhuizen

    Zeshonderd Nederlanders melden zich als stamceldonor na oproep ziek Vlaams meisje

    Gisteren om 13:58

Aankomende evenementen

13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg
09 Mar
Basis workshop Peristomale huidproblemen
  • Utrecht