Steeds meer mensen met milde klachten bellen met overbelaste huisartsenpost
De huisartsenpost (HAP) krijgt steeds vaker telefoontjes van mensen met niet-acute zorgvragen. Zij hebben bijvoorbeeld last van hooikoorts of muggenbulten die veel jeuken. Maar daar is de HAP helemaal niet voor bedoeld. Huisarts Jojanneke Kant waarschuwt ervoor dat juist deze acties leiden tot een vastlopend zorgsysteem. Dit meldt RTL.
Bijna driekwart van de bellers naar de huisartsenpost heeft geen acute zorgvraag, blijkt uit onderzoek door belangenorganisatie InEen. Vier jaar geleden belde nog 4 procent minder met de HAP vanwege niet-acute zorgvragen. Mensen met niet-levensbedreigende klachten die snelle beoordeling nodig hebben, kunnen er eigenlijk alleen terecht. De HAP buiten ‘kantooruren’ geopend. Mensen met zorgvragen die eigenlijk tot de volgende ochtend kunnen wachten, zouden dat ook moeten doen.
Hoge werkdruk
Desondanks krijgt de huisartsenpost steeds vaker telefoontjes van mensen met klachten waarvoor ze bij hun eigen huisarts terechtkunnen. Zorgverleners van de HAP krijgen hierdoor te maken met een hogere werkdruk, waardoor het steeds lastiger wordt om onderscheid te maken tussen niet-acute zorgvragen en spoedgevallen.
Jojanneke Kant heet op Instagram De Vragendokter een heeft daar een handige Spoedquiz gemaakt om mensen te informeren en voorlichten over wanneer ze huisartsenpost wel of niet gebeld moet worden. Veelal is het advies om in alle rust de overweging te maken of een telefoontje naar de HAP wel nodig is. Bij bijvoorbeeld pijnlijke vingers en verzwikte enkels kunnen mensen pijnstillers slikken en de volgende dag bij hun eigen huisarts terecht. Kant denkt niet dat mensen slechte bedoelingen hebben, maar dat ze vooral niet weten waarvoor de huisartsenpost is.