17 oktober 2025 om 13:28
2 minuten lezen

Twee derde van Nederlanders wil verbod op kindermarketing voor junkfood

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky

Reclame voor snoep, frisdrank en fastfood hoort niet thuis bij kinderen, vinden de meeste Nederlanders. Uit onderzoek van MarketResponse, uitgevoerd in opdracht van De Gezonde Generatie, blijkt dat 67 procent van de bevolking wil dat de voedingsindustrie stopt met reclame die de gezondheid van kinderen schaadt. Dit meldt de Gezonde Generatie die de campagne ‘Stop kindermarketing’ lanceert.

Kinderen groeien op in een wereld vol verleiding. Op TikTok, YouTube, verpakkingen en zelfs op straat: overal lonken kleurrijke logo’s, cartoonfiguren en influencers die ongezonde snacks aanprijzen. Jaarlijks investeert de voedingsmiddelenindustrie 1,6 miljard euro in reclame, waarvan 80 procent gericht is op ongezond eten en drinken. Die constante prikkels beïnvloeden onbewust wat kinderen lekker vinden.

Overgewicht en chronische ziekten

“Kinderen zijn extra kwetsbaar voor reclame. Hierdoor eten steeds meer kinderen ongezond”, zegt voedingswetenschapper Jaap Seidell. “De marketing en beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat we bijna geen keuze meer hebben.” Volgens hem dragen deze gewoonten bij aan een toename van chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Eén op de zeven kinderen in Nederland heeft overgewicht, net als de helft van de volwassenen. Toch blijven fabrikanten, supermarkten en fastfoodketens groots investeren in de promotie van ongezonde producten. “Al dat ongezond eten maakt ons ziek”, zegt Diena Halbertsma, voorzitter van De Gezonde Generatie. “Wij hopen dat de overheid zich echt hard gaat maken voor strenge wetgeving, zodat kinderen kunnen opgroeien in een omgeving vrij van marketing voor ongezond voedsel.”

Campagne Stop kindermarketing

De nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ van De Gezonde Generatie moeten leiden tot meer bewustwording én druk op de politiek. De organisatie pleit voor een wettelijk verbod op reclame voor ongezond eten en drinken gericht op kinderen tot 18 jaar. De campagne roept ouders, scholen en burgers op om de oproep te tekenen en de gezondheid van kinderen weer op de eerste plaats te zetten.

Relevante artikelen

Alles van ziekenhuizen
    • Ziekenhuizen

    Anna Ziekenhuis opent gespecialiseerde afdeling voor ouderen met botbreuken

    5 december 2025 om 14:40
    • Ziekenhuizen

    Geheim rapport legt grootse plannen voor Amsterdamse ziekenhuiszorg bloot

    5 december 2025 om 13:31

Aankomende evenementen

09 Dec
Het Luchtmoment door Sociom
  • Noord-Brabant
10 Dec
Lotgenotencontact voor Mantelzorgers (donderdag) – West Maas en Waal door Sociom
  • Gelderland
11 Dec
Kerstmarkt bij OlmenEs
  • Friesland