Normal_ncz_afbeelding_studiedag
Datum
15 februari 2018
Tijd
10:00 uur - 17:00 uur
Titel
15 februari studiedag te Utrecht: Cliƫntenraad en het cliƫntenperspectief
Regio
Utrecht
Plaats
Utrecht
Adres
Vecht en IJssel, Locatie Transwijk, Theaterzaal.
Type
Training / workshop
Doelgroepen
Kraamzorg, Jeugdzorg, Ouderenzorg, Gehandicaptenzorg, GGZ, Ziekenhuizen, Zorgpersoneel en Zorgverzekering
Website
https://ncz.nl/training/studiedag-clientenraad-en-het-clientenperspectief/
Samenvating

De cliëntenraad en het cliëntenperspectief

Het cliëntperspectief oftewel kwaliteit van zorg door de ogen van de cliënt oftewel het cliënten welzijn. Het is een hot item! In de pers, organisatorisch en in wetten en regelingen wordt het belang van 'de cliënt' steeds meer benadrukt.
Voor organisaties is het een forse uitdaging om het cliëntenperspectief in de organisatie goed te situeren.
Voor cliëntenraden is dit een grote kans. Want wie is de cliënt, wat wil hij of zij en hoe kan de cliëntenraad het cliëntenperspectief helpen in bedden in de organisatie? Dat is de grote hamvraag van nagenoeg alle (centrale) cliëntenraden. Aan deze vraag te werken brengt clientenraden dichter bij hun hoofddoel: het algemene belang van cliënten zodanig behartigen dat dit een positieve invloed heeft op de zorg en het  welzijn van cliënten.

Tijdens de studiedag 'Cliëntenraad en het cliëntenperspectief' komt aan de orde:

De positie van de cliëntenraad binnen de organisatie

Voelt de cliëntenraad zich gehoord binnen de verschillende onderdelen van de organisatie?

Ervaart de organisatie meerwaarde door de medezeggenschap van cliënten?

Is er (vruchtbaar) overleg tussen de cliëntenraad en de verschillende onderdelen van de organisatie?

Hoe kan de stem van de cliëntenraad (nog) beter gehoord worden?

Doel:

Goede cliëntmedezeggenschap staat ten dienste van leefklimaat en goede zorg. De zorgorganisatie en de cliëntraad zijn partners. Zij staan schouder aan schouder in het streven naar adequate zorg.

Resultaat:

Aan het einde van de studiedag heeft u getoetst of er adequate invulling gegeven wordt aan cliëntmedezeggenschap in de organisatie. Tevens hebt u verkend op welke manier de medezeggenschap verbeterd kan worden.

Voor wie:

Leden van (centrale) cliëntenraden, patiënten adviesraden en andere vormen van cliënten medezeggenschap in de zorg.

Door wie:

De studiedag wordt gehouden in Utrecht op donderdag 15 februari van 09.00 tot 16.00 uur
door mevrouw Hans Jonkmans. Als voorzitter van een grote (centrale) cliëntenraad weet zij uit ervaring waar cliëntenraden mee te maken hebben en tegenaan kunnen lopen. En als directeur / manager in diverse organisaties weet zij ook hoe belangrijk het is het cliëntperspectief in alle geledingen van een organisatie tot zijn recht te laten komen. Kortom, het gaat om bruggen bouwen, om samen een organisatie maken, een organisatie die goed is voor de cliënt. Hans  heeft veel ervaring in het werken met groepen en met het coachen van individuen op alle niveaus.