Nationale Zorggids

NZG Cursus Omgaan met medische incidenten

Datum 20 juni 2019 - 21 juni 2019
Tijd 09:30 uur - 16:00 uur
Titel Cursus Omgaan met medische incidenten
Plaats Utrecht
Website https://bit.ly/2YxRwUc
Samenvatting

Tweedaagse cursus Omgaan met medische incidenten

Medische incidenten zijn aan de orde van de dag. De kans dat u er als individuele zorgprofessional mee te maken krijgt, is groot.

Uiteraard wordt er hard aan gewerkt om te voorkomen dat er dingen misgaan. Maar zorg verlenen blijft mensenwerk, fouten worden nu eenmaal gemaakt. Dan rijst de vraag: hoe gaan we met onze fouten om? Hoe worden artsen en patiënten behandeld en begeleid in een traject waar een medische calamiteit heeft plaatsgevonden? Is er een verschil in perceptie tussen fout gegaan en fout gedaan? Kunnen we open zijn over incidenten? Op veel plekken is het antwoord op de laatste vraag nog vaak: nee. Openheid na medische incidenten is nog niet vanzelfsprekend. Bij veel zorgprofessionals bestaat onzekerheid over wat en hoe te communiceren richting patiënt of nabestaanden. Dat wringt, want de wetgever, IGJ en de tuchtrechter verplichten zorgprofessionals wel om openheid te betrachten. 

Leer de juridische implicaties rond medische incidenten en krijg concrete handvatten voor optimale communicatie!

Tijdens de cursus leert u zowel de juridische achtergronden waar u rekening mee moet houden, als praktische tips en oefening voor gespreksvoering.

De docenten van deze cursus zijn Catherine Poorthuis (jurist Gezondheidsrecht en communicatietrainer) en Eva Deen (docent Gezondheidsrecht, tuchtrechter en rechter-plaatsvervanger).

Accreditatie is aangevraagd voor medisch specialisten (ABAN)!

Kijk voor het volledige scholingsaanbod op www.medilex.nl

NZG Blog

Ben je klantvriendelijk, klantgericht of klantgedreven?

Normal_sjors_van_leeuwen

Steeds meer zorgorganisaties stellen de patiënt, cliënt of klant centraal. Dat klinkt niet meer dan logisch, want daarvoor doen we het toch? Maar wat versta je onder 'de klant centraal?' Er is namelijk een groot verschil of je alleen klantvriendelijk bent of vooral klantgericht of juist heel klantgedreven. Wat betekent 'de klant centraal' voor j...

NZG Interview

Lyme voorkom je door systematische tekencontrole: “Als die teek er maar uitkomt”

Normal_teek_teken_lyme


Aan informatie over teken en de ziekte van Lyme is bepaald geen gebrek. De jaarlijkse Week van de Teek – dit jaar van 15 tot en met 21 april – wordt al meer dan tien jaar g...