Nationale Zorggids

NZG Heijermanslezing: Arbeidsdermatologie

Datum 28 juni 2019
Tijd 13:00 uur - 17:00 uur
Titel Heijermanslezing: Arbeidsdermatologie
Regio Noord-Holland
Plaats Amsterdam
Adres Meibergdreef 9, 1105 AZ Amsterdam
Type Thema bijeenkomst
Doelgroepen Ziekenhuizen
Website https://www.beroepsziekten.nl/ncvb/agenda/heijermanslezing-arbeidsdermatologie-vrijdag-28-juni-2019
Samenvatting

De 29e Heijermanslezing staat in het teken van de arbeidsdermatologie. Eerst zullen Prof. dr. Thomas Rustemeyer en dr. Marie-Louise Schuttelaar, arbeidsdermatologen, u de laatste nieuwtjes op het gebied van de arbeidsdermatologie vertellen. Oorzaken, interventies, voorlichting en behandeling van arbeidsdermatosen komen aan bod evenals huidkanker door werk. Na de theepauze zal Maryam Soltanipoor u vertellen over het onderzoek waarop zij een dag eerder is gepromoveerd. Zij heeft een interventiestudie uitgevoerd naar de effectiviteit van een preventieprogramma gericht op het voorkomen van handeczeem door het verbeteren van handverzorging onder verpleegkundigen. In het tweede deel heeft zij zich gefocust op de effecten van veelgebruikte irritantia in de zorg (waaronder zeep en alcohol) op de huidbarrière en de inflammatoire respons. Vervolgens vertellen Marijke Schutte en Stan de Poot de eerste resultaten van het project gevaarlijke stoffen van het NCvB met het accent op beroepsgebonden huid- en luchtwegaandoeningen. De middag besluiten we met casuïstiek. Voorbeelden van het onderzoek bij patiënten met arbeidsgerelateerde huid- en/of allergische klachten zullen worden gepresenteerd door Gerda de Groene en Jan Bakker, klinisch arbeidsgeneeskundigen.

 

NZG Blog

Ben je klantvriendelijk, klantgericht of klantgedreven?

Normal_sjors_van_leeuwen

Steeds meer zorgorganisaties stellen de patiënt, cliënt of klant centraal. Dat klinkt niet meer dan logisch, want daarvoor doen we het toch? Maar wat versta je onder 'de klant centraal?' Er is namelijk een groot verschil of je alleen klantvriendelijk bent of vooral klantgericht of juist heel klantgedreven. Wat betekent 'de klant centraal' voor j...

NZG Interview

Lyme voorkom je door systematische tekencontrole: “Als die teek er maar uitkomt”

Normal_teek_teken_lyme


Aan informatie over teken en de ziekte van Lyme is bepaald geen gebrek. De jaarlijkse Week van de Teek – dit jaar van 15 tot en met 21 april – wordt al meer dan tien jaar g...