FNV: ‘Technologie in de zorg is goed, maar houd rekening met menselijke maat’
Technologie in de gezondheidszorg moet geen doel op zich zijn, maar een middel dat zorgvuldige inbedding in de praktijk verdient met actieve betrokkenheid van de zorgverleners. Hiertoe roept vakbond FNV werkgevers, brancheorganisaties en beleidsmakers op naar aanleiding van de laatste resultaten van het onderzoeksprogramma Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn (AZW). Dit meldt FNV.
Het onderzoeksrapport gaat in op cruciale randvoorwaarden om technologie in de zorg in te voeren en te gebruiken. Technologie is pas effectief als het vakmanschap van het personeel centraal blijft staan. Het mag dus nooit leidend zijn óf het contact met patiënten en cliënten vervangen. Iedere zorgsector kampt met eigen uitdagingen. Ziekenhuizen en umc’s hebben te maken met snelle toegang tot informatie, terwijl sociaal werkers juist veel losse systemen aan elkaar moeten koppelen. In de vvt is technologie vooral nuttig voor zelfredzaamheid en overzicht, terwijl personeel in de geestelijke gezondheidszorg en jeugdzorg aandacht heeft voor het effect van technologie op persoonlijk contact.
Menselijke maat
FNV wil voorkomen dat zorgmedewerkers voelen ze meer met een systeem praten dan met een patiënt of client. “Door al de vinkjes die je moet zetten vergeet je soms waar je gebleven bent in een gesprek”, zegt vakbondsbestuurder Elise Merlijn. Technologie kán juist meer menselijk contact, vakmanschap en duurzame inzetbaarheid creëren, mits de menselijke maat het uitgangspunt blijft. De vakbond vindt dan ook dat technologie enkel een ondersteunende functie moet hebben. Er zijn systemen die goed aansluiten bij het werkproces en zorgen voor rust en overzicht. Maar door technologie zonder pardon op te leggen, kan het meer leiden tot frustratie, stress en verlies van autonomie onder zorgpersoneel. “Wij horen het al langer vanuit de praktijk. Het is goed dat dit nu wordt onderstreept door dit onderzoek.”