
Landelijke campagne tegen agressie in de zorg van start
Het ministerie van Volksgezondheid start vandaag met de campagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11’. Een belangrijke campagne tegen agressie in de zorg. En dat is hard nodig, want ruim de helft van de zorgverleners kreeg afgelopen jaar te maken met verbale agressie. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Volgens 65 procent van hen gaat dit ten koste van de kwaliteit van zorg. Ook patiënten merken de gevolgen: 73 procent van de zorgmedewerkers ziet dat zij soms langer moeten wachten en soms minder aandacht krijgen. 38 procent stelt zelfs afspraken uit of zegt ze af. Dit meldt Rijksoverheid.
Socioloog Marie Rosenkrantz Lindegaard verklaart de heftige impact. Agressie is niet alleen schelden of schreeuwen, maar ook herhaaldelijk wantrouwen uiten of dreigen. “Zorgverleners doen hun werk met aandacht, betrokkenheid en vaak onder hoge druk. Als je dan toch te maken krijgt met verbale agressie, dan is dat erg ingrijpend. Je voelt je minder veilig, gaat twijfelen aan jezelf of ziet op tegen het volgende gesprek.” Zorgverleners kampen hierdoor met angstgevoelens, slapeloosheid of stress.
Tot elf tellen
De campagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11’ roept op tot reflectie. Emoties horen bij zorg, agressie niet. Even tot elf tellen kan helpen de spanning te doorbreken, zo luidt de boodschap. Bewustzijn van emoties kan helpen om even afstand te nemen, de spanning te doorbreken en de controle te houden.
Campagnemateriaal verschijnt op radio, in podcasts en online. Zorginstellingen krijgen toegang tot een toolkit om mee te doen. De oproep is duidelijk: wees zuinig op wie voor ons zorgt.