Nepreviews op ZorgkaartNederland via tussenhandel
Zorgaanbieders kunnen tegen betaling positieve reviews kopen op ZorgkaartNederland. Dat blijkt uit onderzoek van Zorgvisie. Via tussenpersonen als Socialmediabro, een partij zonder KvK-registratie, kopen zorgorganisaties tientallen nepreviews per maand. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft dit als signaal opgepakt en doorgezet. Dit meldt Skipr.
Socialmediabro benadert actief zorgverleners met matige scores. Voor bedragen tussen de 250 en 749 euro per maand leveren ze tot 45 beoordelingen. Die komen van nepaccounts, met unieke e-mailadressen en IP-adressen, zodat ze door de controle van de site heen komen. Tussen de schrijver van de review en de zorgverlener bestaat geen enkele behandelrelatie.
‘Betrouwbaarheid juist aangetoond
Volgens Zorgkaart-eigenaar Patiëntenfederatie Nederland laat juist dit soort misbruik zien dat het platform in de basis betrouwbaar is. De organisatie wijst erop dat het voor gewone mensen lastig is om IP-adressen te manipuleren.
Toch leidt de kwestie tot nieuwe zorgen over de geloofwaardigheid van de site. De ACM waarschuwt dat nepreviews consumenten kunnen misleiden. Ze kunnen zo kiezen voor een minder passende zorgaanbieder of een product van mindere kwaliteit. Ook ontstaat oneerlijke concurrentie ten opzichte van aanbieders met echte beoordelingen. De autoriteit roept op om meer meldingen te doen via ConsuWijzer van ACM.
Uit advisraad
De kritiek op ZorgkaartNederland is niet nieuw. Artsenorganisaties als LHV, FMS en KNMG hebben recent de adviesraad van het platform verlaten. Zij twijfelen al langer aan de betrouwbaarheid en transparantie van het beoordelingssysteem.