Logo_gehoor_oor_symbool

(Novum) - De invoering van een nieuw vergoedingssysteem voor hoortoestellen heeft een zware wissel getrokken op Nederlandse hoorzorgwinkels. Verscheidene ketens hebben sinds de introductie van het systeem - ruim een jaar geleden - samen al zo'n 250 medewerkers ontslagen, zo schrijft Het Financieele Dagblad maandag na een inventarisatie. Nieuwe reorganisaties zouden bovendien op komst zijn.

Sinds de invoering van het nieuwe systeem krijgen de audiciens ruim dertig procent minder voor de hoortoestellen die ze verkopen. Dat komt doordat zorgverzekeraars - aangezet door de regering - in hun uitgaven snijden. Om de concurrentie onder hoorwinkels te vergroten schrijven zij daarom aanbestedingsprocedures uit.

Marktleiders Schoonenberg Hoorcomfort en Beter Horen hebben het afgelopen jaar miljoenenverliezen geleden en tientallen medewerkers moeten ontslaan vanwege de dalende inkomsten. De eerste keten zag zijn omzet vorig jaar met bijna veertig procent kelderen. Dat resulteerde in een nettoverlies van acht miljoen euro en het schrappen van zeventig banen, zo schrijft de zakenkrant.

Ook Beter Horen kwam onder aan de streep diep in het rood uit. De keten van tweehonderd winkels verloor bijna vijf miljoen euro en moest vervolgens negentig werknemers ontslaan. De omzet van Beter Horen daalde met dertig procent. Andere ketens, zoals Hoorprofs, onderschrijven die ontwikkeling.

Nederland kent ongeveer 750 duizend mensen die gebruikmaken van een hoortoestel. Zij kopen dat hulpmiddel vaak in hoorzorgwinkels en krijgen een deel van het aankoopbedrag van hun verzekeraar vergoed. De keuze voor een toestel is daarbij echter beperkt.