Normal_ouderen

Gemeenten maken te weinig werk van ondersteuning bij het zelfstandig wonen. Informatie over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) vanuit gemeenten is vaak slecht vindbaar, onduidelijk en soms ronduit misleidend. Dat concludeert ouderenorganisatie ANBO in een vandaag verschenen rapport, meldt De Telegraaf. 

ANBO maakte de balans op bij tachtig gemeenten uit alle Wmo-regio’s. “Elf maanden na de invoering van de nieuwe Wmo laat de uitvoering te wensen over”, zegt bestuurder Liane den Haan. “De communicatie van een flink aantal gemeenten krijgt een dikke onvoldoende.”

Ze geeft aan dat onderzoek naar de persoonlijke situatie en mogelijkheden van een cliënt centraal moeten staan als zij een beroep willen doen op de Wmo. Slechts een derde van de gemeenten geeft hier duidelijke informatie over. De standaardbrieven die gemeenten versturen zijn volgens de ouderenorganisatie in onbegrijpelijke taal geformuleerd. Zelfs deskundigen zouden de brieven niet begrijpen.

“Soms is informatie van gemeenten niet alleen vaag maar ronduit misleidend”, beweert Den Haan. Een voorbeeld is informatie over cliëntondersteuning die men bij het keukentafelgesprek kan krijgen: 44 procent van de gemeenten noemt slechts één organisatie als mogelijkheid voor cliëntondersteuning. “Inwoners weten dan niet dat ze ook zelf een deskundige kunnen uitkiezen om hen in het gesprek met de gemeenten bij te staan, zoals een lokale welzijnsorganisatie.”

Het rapport laat niet alleen maar kommer en kwel zien. In het rapport ‘Vinger aan de Pols’ noemt de ANBO een top-10 van gemeenten die het wel goed doen.

Vandaag wordt in de Tweede Kamer over de Wmo gesproken.

© Nationale Zorggids