Normal_geld35

Het transparantieregister is een officieel register waarin betalingen aan artsen door farmaceutische bedrijven staan. Echter wordt een deel van deze betalingen via een sluiproute verhuld. Farmaceuten laten het namelijk via commerciële en gesponsorde nascholingsbureaus doen die geen meldplicht hebben. Dit leerde de Volkskrant nadat het nascholingsagenda's had onderzocht en navraag deed bij artsen, commerciële bureaus en farmaceuten,  meldt de Volkskrant. 

Vier jaar geleden is het transparantieregister opgericht om patiënten inzicht te geven in hoeveel geld iedere arts ontvangt van de farmaceutische industrie. Tevens maakt het register duidelijk of en waar er sprake is van eventuele beïnvloeding van artsen. Echter blijkt nu dat niet alle betalingen worden vastgelegd. De nascholingsbureaus, waar gesponsorde artsen betaalde lezingen houden voor hun collega's, fungeren als tussenstation voor de betalingen aan artsen. Volgens de huidige regels hoeven betalingen die via de bureaus lopen niet geregistreerd te worden. De artsen worden ingehuurd door de bureaus en  krijgen daarom hun geld ook niet rechtstreeks van de farmaceuten. De vergoedingen die hieruit voortvloeien worden niet vastgelegd in het transparantieregister, want indirecte betalingen hoeven niet te worden gemeld. Slechts de rechtstreekse betalingen van farmaceuten aan artsen worden doorgegeven. 

Negen bureaus kregen via de officiële weg de afgelopen drie jaar 1,6 miljoen euro sponsorgeld van de farmaceutische industrie. Hiermee betaalden ze de artsen voor de nascholingen en lezingen. Maar de bureaus kregen daarnaast ook geld van de farmaceuten dat niet in het transparantieregister werd geregistreerd. Als het bureau zelf bepaalt wat de inhoud van een cursus is en wie de spreker zijn, dan hoeven zij het sponsorgeld niet te melden.

Volgens huisarts Hans van der Linde proberen veel artsen het register te vermijden sinds deze is ingesteld. “Artsen willen hun naam daar liever niet in hebben staan. Ze krijgen het industriegeld voor hun hulp bij marketing nu via reclamebureaus. En die hebben zich weer niet verplicht tot melding aan het register”, zegt Van der Linde. Er zijn farmaceuten die beweren dat zij geen invloed uitoefenen, maar dat vindt de huisarts onzin. Want, zo zegt hij: “Wie betaalt bepaalt. Nascholing is een geweldig effectief marketinginstrument.”

Nefarma, de brancheorganisatie van geneesmiddelenfabrikanten, gaat met het register in overleg over de niet opgenomen betalingen. Daarbij worden ook de artsen en ziekenhuizen betrokken. De organisatie wil namelijk niet de schijn wekken dat er naar een omweg of sluiproute wordt gezocht. Het kan zijn dat er aanvullende regels nodig zijn om het register strakker te trekken. Ook Nefarma vindt dat betalingen aan artsen altijd gemeld dienen te worden. 

©Nationale Zorggids