Normal_agressie

Er is steeds meer aandacht voor het voorkomen van agressie in de zorg. (Jeugd)zorgorganisaties ontwikkelen nieuwe initiatieven voor het terugdringen van agressie bij cliënten, patiënten of andere betrokkenen. Binnen het actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’ kijken diverse samenwerkende organisaties hoe er hoogwaardige zorg geboden kan worden in een veilige omgeving voor de patiënt en medewerker. Het actieplan is in 2012 van start gegaan. Dat meldt GGZ Nederland.

GGZ Nederland is lid van de stuurgroep ‘Veilig Werken in de Zorg’ (VWiZ). Het plan zet in op het creëren van een veiliger werkklimaat in de zorg. “Ieder medewerker moet goed toegerust zijn om zo veilig mogelijk te kunnen werken”, zegt Annebeth Dermer van GGZ Nederland. Ggz-medewerkers moeten leren om zo veilig mogelijk te werken en de-escalaties te voorkomen.

In het kader van VWiZ zijn er drie regiosessies georganiseerd. Tijdens deze sessies werd geconcludeerd dat een simpele verandering al een groot effect kan hebben op de veiligheid voor de cliënt en zorgverlener. GGZ Nederland ziet dat zorgorganisaties veranderingen doorvoeren. Een voorbeeld hiervan is High Intensive Care (HIC). Deze aanpak is gericht op verdieping in de cliënt.  Daarbij wordt bijvoorbeeld de vijf-minuten-methode gehanteerd tijdens een intakegesprek. In korte tijd is het duidelijk wat de cliënt belangrijk vindt. “Vanuit zorginhoudelijk oogpunt is HIC een heel goed initiatief dat nog volop in ontwikkeling is er door steeds meer organisaties wordt omarmd”, aldus Dermer. Steeds meer ggz-instellingen richten zich op wat de patiënt of cliënt kan en wil. GGZ Nederland merkt dat deze aanpak al veel frustraties bij iemand wegneemt.

‘Veilig Werken in de Zorg’ is een initiatief van ActiZ, BTN, CNV Zorg en Welzijn, FBZ, FNV, GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland, NFU, NU’91, NVZ en VGN. Het plan wordt mede gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid. 

Door: Redactie Nationale Zorggids