Normal_verpleeghuis

Tussen verpleeghuizen zijn grote verschillen als het gaat om bewonerstevredenheid. In sommige verpleeghuizen zijn bewoners tevreden, in andere verpleeghuizen is het personeelstekort duidelijk zichtbaar en is er weinig oprechte aandacht voor mensen. Dit blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland (PFN) die 23.000 interviews hield met bewoners van verpleeghuizen. Bewoners geven hun verpleeghuis een gemiddelde tevredenheid van 7,8, zo meldt PFN.

Een op de vijf bewoners kampt met de gevolgen van onderbezetting in hun verpleeghuis. Ze moeten lang wachten op hulp en krijgen weinig persoonlijke aandacht. Sommige bewoners ervaren grote gevolgen voor hun kwaliteit van leven. “Sommige verhalen raken diep. Daar tegenover staan verhalen van mensen die zich echt gezien en gehoord voelen en tevreden zijn. De verschillen zijn enorm”, zegt PFN-directeur Dianda Veldman. De Patiëntenfederatie vindt het belangrijk dat Nederlanders weten dat er zulke grote verschillen zijn en dat verpleeghuizen hiervan leren.

Voor verpleeghuizen die onder het gemiddelde scoren is er nog veel te behalen, vindt de Patiëntenfederatie. Slecht presterende verpleeghuizen moeten leren van de goede verpleeghuizen. Dan gaat het bijvoorbeeld om de presentatie van het aanbod, de benadering richting bewoners en de personeelsbezetting afstemmen op wat mensen nodig hebben. “Daarnaast moet ook de basiskwaliteit op orde zijn. Ook daarin verschillen de huizen, dus ook die informatie moet voor iedereen inzichtelijk zijn’, aldus Veldman. 

Door: Redactie Nationale Zorggids