Normal_social_media__apps__smartphone__mobiel__telefoon

De telefooncentrale van een ziekenhuis heeft dagelijks te maken met de veranderende diensten van medisch specialisten. Telefonisten behoren te weten welke specialist dienst heeft. Gynaecoloog Chantal Wingen ontwikkelde samen met haar man een app die de communicatie tussen specialisten en de telefooncentrale verbetert. Met de Switchboard-app is in één opslag duidelijk wie er precies dienst heeft. Dat meldt Zorgvisie. 

Het doel van Switchboard is vooral dat telefonisten nooit meer de verkeerde arts bellen. Artsen wisselen vaak van dienst of delen hun diensten, welke doorgegeven worden aan de telefooncentrale. Het is aan de telefonisten om deze lijsten bij te houden, wat voor fouten kan zorgen. “Je kunt je voorstellen hoeveel stress dat dagelijks geeft. Vervolgens bellen ze artsen wakker die geen dienst hebben, wat tijdverlies oplevert”, zegt Wingen.

Met de app wordt het telefonisten en medisch specialisten makkelijker gemaakt. Realtime kunnen zij hun eigen dienstlijst bijhouden, waardoor en minder fouten en minder onnodige uren worden gemaakt. Een belangrijke bijkomstigheid is de verantwoordelijkheid van de specialist zelf, want hij moet zijn eigen diensten registreren. De app is gratis te downloaden. 

Door: Redactie Nationale Zorggids