Logo_fnv-zorg-logo

Medewerkers van de Friese zorgorganisatie De Kwadrantgroep hebben hun eerste successen geboekt in hun strijd voor meer collega’s, meer tijd en meer waardering. Woensdagochtend heeft een delegatie van medewerkers, verenigd in FNV Zorg & Welzijn, een gesprek gehad met hun raad van bestuur. Dit meldt FNV.

 “Een succesvol gesprek”, aldus Maureen van der Pligt van FNV Zorg & Welzijn. “Zo is er eindelijk duidelijkheid voor de medewerkers in de wijk dat de reistijd tussen cliënten betaald wordt als werktijd en mag de tijd voor de overdracht aan collega’s als werktijd worden geschreven. De werktelefoon mag voortaan uit als de dienst erop zit en verzorgenden IG (individuele gezondheidszorg) krijgen na hun proeftijd meteen een vast contract.”

De delegatie van medewerkers heeft ook duidelijk gemaakt aan de raad van bestuur dat het onacceptabel is dat er nog zorgcollega’s boventallig worden verklaard. Ook het boventallig verklaren van collega’s in ondersteunende functies is onacceptabel, want dit zal leiden tot meer taken voor de zorgmedewerkers. “Minder mensen betekent een nog hogere werkdruk en is onacceptabel,” aldus Van der Pligt. 

De zorgmedewerkers kampen al tijdenlang met een te hoge werkdruk, hebben te weinig collega's en missen waardering. Van der Pligt zegt dat de zorgmedewerkers op hun tandvlees lopen. “Onze leden willen dat hun werkgever zijn verantwoordelijkheid neemt. En dat kan, want De Kwadrantgroep is een financieel gezonde organisatie. De medewerkers willen weer de tijd hebben om goede kwalitatieve zorg aan hun bewoners en cliënten te geven.” Ongezonde roosters en de hoge werkdruk zorgen voor een situatie die volgens Van der Pligt voor niemand goed is. “Vandaag hebben we een stap gezet in de goede richting als het gaat om concrete oplossingen. Dankzij de acties van de medewerkers van de Kwadrantgroep is er een beginnend lichtpuntje aan het einde van de tunnel waar te nemen.”

Door: Redactie Nationale Zorggids