Normal_handen_mantelzorg_palliatief

Mantelzorgers weten vaak niet welke vergoedingen een zorgverzekeraar voor hen in het basis- of aanvullende pakket heeft opgenomen. Als zij wel weten dat ze voor een vergoeding terechtkunnen bij hun verzekeraar, vinden ze de voorwaarden te beperkend of worden ze van het kastje naar de muur gestuurd waardoor ze afzien van gebruik van een vergoeding. Dat meldt mantelzorgorganisatie Mezzo op basis van eigen onderzoek. 

Mantelzorgers die op zoek zijn naar een nieuwe zorgverzekering, houden slechts in 12 procent van de tijd rekening met de vergoedingen die een verzekeraar hun biedt. Sommige mantelzorgers zien af van het gebruik van een vergoeding vanwege de voorwaarden of omdat zij vinden dat het aanbod niet aansluit bij hun behoeften.

Willen ze wél gebruikmaken van een vergoeding? Dan weten mantelzorgers vaak niet welke vergoeding vanuit de gemeente is geregeld en welke door de zorgverzekeraar wordt verzorgd. De vergoedingen die voor de meeste onduidelijkheid en onrust zorgen zijn vervangende zorg, alarmeringen en hulpmiddelen.
“Mantelzorgers lijken de dupe te worden doordat het onduidelijk is of gemeenten of zorgverzekeraars verantwoordelijk zijn voor het bieden van passende zorg. Dit geeft hen extra regeldruk en frustratie”, zegt Liesbeth Hoogendijk, directeur van Mezzo.

De gemeenten en verzekeraars moeten samenwerken aan een oplossing zodat geen enkele mantelzorger nog van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Mantelzorgers ervaren al genoeg druk en daar hoeft niet dit niet bovenop te komen. Wie tegen problemen aanloopt kan terecht bij Steunpunt Mantelzorg of wordt geadviseerd een mantelzorgmakelaar aan te nemen. 

Door: Redactie Nationale Zorggids