Thuis in kunst
De kracht van kunst is dat je anders kijkt; naar een kunstwerk, een object of een omgeving. Daarmee is kunstonderwijs vaak gericht op het kijken naar, vaak maatschappelijke, vraagstukken, doelgroepen of thema’s. Het maken van kunst nodigt uit tot andere gedragingen. Een uitnodiging die voor kinderen in een tijd waarin we ons centreren rondom onze woonruimte, veel waarde en effect kan hebben. Door jezelf in deze tijd als kind creatief te uiten reageer je anders op gezinsleden, buren en huidige situatie. Een nieuwe blik op thuis.

De gezinnen met een ouder werkend in de zorg, en kinderen tot 12 jaar hebben een flinke kluif gehad aan het veranderen van de thuissituatie. Voor ouders of verzorgenden die werken in deze cruciale beroepsgroep, zijn de gevolgen nog overweldigender. De ene ouder werkt overuren in de zorg, en grote kans dat de andere ouder de kar thuis moet trekken. De kinderen zijn ineens dagelijks thuis en de ogen van de kinderen zijn volledig gericht op de ouders. Naast het uitleggen en uitvoeren van de lessen via school, is het dan misschien lastig de andere tijd in te delen met creatieve ideeën om te doen. Grote Broer kunsteducatie merkte daar een behoefte op en maakte kant-en-klare kunstlessen die van ouders weinig vragen en houvast bieden om met de kinderen de lesopdrachten uit te voeren. Waar Grote Broer zijn core business gericht heeft op het geven van workshops op de basisschool, verplaatsen zij kunst en cultuur nu naar de huiskamer.

De lesopdrachten, te vinden op de website van Grote Broer, maken gebruik van dat wat thuis omhanden is. Er zijn opdrachten met knutselmaterialen, keukengerei, speelgoed en garage spullen zoals een fietslampje. De kinderen kunnen zo dingen blijven doen in huis, terwijl ze zich even kunnen laten gaan in een creatieve wereld of misschien wel hun fantasie. Daarnaast lopen ze anders rond in de garage, als ze zelf fiets- of zaklampen uit elkaar hebben gehaald en daar een spel mee hebben gebouwd. Of kijken ze anders naar een film nadat ze zelf een hoorspel hebben gemaakt, en een storm hebben nagebootst met papier en een glas water. 

Voor kinderen met ouders in de zorg is misschien wel extra voorzichtigheid geboden en dus de sociale contact regels strenger. Veel van de lessen geven ideeën om digitaal verhalen te delen. Contact met anderen is voor kinderen essentieel. Door kunst te maken of gekke ideeën met elkaar te delen kunnen kinderen op een andere manier contact maken met mensen van buiten het huis. Niet bij elkaar, maar dan wel met elkaar! Dat is een mooie andere kijk op de leefomgeving.