Normal_actiz_pb

Meer tijd voor aandacht, dat is volgens betrokken de belangrijkste opbrengst van de 2,1 miljard euro die de afgelopen vier jaar werd geïnvesteerd voor de invoering van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Demissionair minister De Jonge van Volksgezondheid nam woensdag 16 juni de publicatie ‘Tijd voor aandacht’ van ActiZ, branchevereniging van zorgorganisaties in ontvangst. In de bundel zijn persoonlijke ervaringen van zorgmedewerkers, verpleeghuisbewoners en zorgbestuurders over de kwaliteitsverbeteringen opgetekend. Dit meldt ActiZ. 

Tijdens een bezoek in Leiden aan verpleeghuislocatie Topaz Zuydtwijck ging De Jonge in gesprek met zorgverleners en zorgbestuurders over de impact van de kwaliteitsgelden. "Toen we begonnen met het programma Thuis in het verpleeghuis heb ik wel eens gezegd dat in elk verpleeghuis de norm zou moeten zijn: zou ik hier mijn eigen ouders of grootouders willen laten wonen. Ik denk dat dat voor heel veel verpleeghuizen inmiddels geldt. De afgelopen jaren zijn er heel veel extra mensen komen werken in de verpleeghuizen. Gastvrouwen, verpleegkundigen, verzorgenden. Er is daardoor zoveel meer tijd voor liefdevolle zorg. Dat zie je en dat merk je. Echt een bijzondere prestatie in een bijzondere tijd', aldus De Jonge.

Doelstellingen behaald

"Er zijn grote stappen gezet in de verbetering van de kwaliteit van verpleeghuiszorg", vertelt Mireille de Wee, voorzitter van de ActiZ kerngroep Wonen en Zorg. "Verpleeghuizen zijn erin geslaagd meer medewerkers aan te stellen voor de bewoners die er zorg ontvangen."ActiZ is trots op het resultaat dat verpleeghuisorganisaties wisten te bereiken. Ondanks de forse ambities van het Kwaliteitskader, de krapte op de arbeidsmarkt en de toename van het aantal verpleeghuisbewoners, is er meer tijd en aandacht voor bewoners. De gemiddelde cliënttevredenheid in 2020 is volgens Zorgkaart Nederland gestegen naar een 8,4 ten opzichte van een 7,9 in 2017.

Publieke verantwoording

‘Tijd voor aandacht’ is de vierde publicatie waarmee de leden van ActiZ zich verantwoorden over de besteding van de kwaliteitsbudgetten voor verpleeghuiszorg. In 30 interviews bij tien verschillende verpleeghuislocaties laten zorgorganisaties zien hoe zij aan de slag zijn gegaan met de extra kwaliteitsgelden.

Meer medewerkers en meer innovaties

Er is onder andere meer diversiteit ontstaan in de zorgteams van medewerkers met én zonder zorgachtergrond. Samen leveren ze een waardevolle bijdrage aan het leven van cliënten. Lia de Jongh, zorgbestuurder van Topaz begeleidde De Jonge bij het bezoek in Leiden: "Wensen vervullen van bewoners, meer gastvrouwen, boventallige en overlappende diensten en meer gespecialiseerde verzorgenden psychogeriatrie, de extra middelen hebben we nuttig kunnen besteden en dat hebben we de minister laten zien."

Door: Nationale Zorggids
Afbeelding: ActiZ