Zieke medewerker in de organisatie

Dat klinkt misschien een beetje raar. Ruimte maken voor je zieke medewerker, maar het kan voor jou als werkgever ook veel opleveren. Veel bedrijven zien een zieke medewerker als een last. Het kost ze geld en ze krijgen er op dat moment niks voor terug. Hoe maak jij ruimte voor je zieke medewerker en wat levert jou dat op? 

Beperk de risico’s voor jezelf

Veel werkgevers zien een zieke medewerker als een last. Er gaat veel geld in zitten en ze moeten moeite doen om de werkzaamheden ergens anders te beleggen. Dat geeft niet alleen stress voor de werkgever, maar ook voor de medewerkers die ziek is. Hij of zij voelt dat. Dat er eigenlijk geen ruimte is om ziek te zijn en vaak begint de persoon zichzelf ook als een last voor het bedrijf te zien. Dat helpt natuurlijk niet mee aan het herstel.

Om jezelf een hoop frustratie en tijd te besparen, kun je als werkgever kiezen voor een ziekteverzuimverzekering. Hiermee haal je een hoop druk van de ketel voor jezelf en voor je medewerkers. Alles over ziekteverzuimverzekeringen kun je online opzoeken. Kijk wat het beste bij jouw bedrijf past en waar jij je medewerkers het beste mee helpt. 

Een zieke medewerker hoef je niet af te schrijven

Wanneer een zieke medewerker langdurig ziek is, hoef je deze niet meteen af te schrijven. Het is belangrijk in dit proces om te kijken naar de mogelijkheden voor deze medewerker. Het klinkt misschien raar, maar wanneer jij als werkgever laat zien dat jij je medewerkers steunt door dik en dun, krijg je dit ook dubbel en dwars terug. Niet alleen van de betrokken medewerker, maar ook van de medewerkers eromheen. Zij zien namelijk wat jij doet voor deze medewerker en dat ze niet als een pionnetje binnen het bedrijf worden behandeld.

Daarnaast helpt het jou als werkgever ook om te kijken naar de mogelijkheden voor deze medewerker. Wat kan hij of zij nog wel doen? Wat kun jij doen om dit mogelijk te maken? Hierbij kun je ook via een ziekteverzuimverzekering informatie inwinnen. Zij kunnen je helpen met mogelijkheden te scheppen om de medewerker betrokken te houden bij het bedrijf. 

Het is tijd voor persoonlijkheid

En dat in de breedste zin van het woord. Het is tijd om weer een persoonlijke band aan te gaan met je medewerkers. Ze laten weten dat jij ze ziet, doet al veel. Maar het is ook tijd om als bedrijf je persoonlijkheid te laten zien. Dit doe je door te laten zien hoe je met zieke medewerkers omgaat en wat je voor ze over hebt. Waardering van je medewerkers kan je meer opleveren dan je denkt. Bij HR Navigator weten ze daar alles van en helpen ze je graag verder met alles wat met personeel te maken heeft.