Normal_zuster_suze3

Bijna iedereen met een beetje werkervaring heeft ongetwijfeld te maken gehad met medewerkerstevredenheidsonderzoeken. Vaak in de vorm van enquêtes. Veel van die reguliere onderzoeken vragen voordat medewerkers het onderzoek kunnen invullen om een registratie. Bovendien zijn die vragen vaak gestandaardiseerd. Wat als je als zorginstelling op een heel laagdrempelige manier de medewerktevredenheid kunt onderzoeken? Zonder registratie. Zonder ellenlange vragenlijsten. Zonder drempelverhogende acties. Maar mét leuke, originele én belangrijke vragen, benaderd vanuit de gebruiker. Zuster Suze is een geheel nieuwe methodiek die zorgverleners anoniem bevraagt en snel resultaat levert. Deze methodiek blijkt zeer effectief te zijn. Maar waarom? 

Hoe werkt Zuster Suze?

Sommige zorgmedewerkers, bijvoorbeeld in ziekenhuis de Gelderse Vallei, zullen hem allang hebben gezien: de zuil van Zuster Suze. Een scherm waarop medewerkers iedere week 1 of 2 vragen anoniem kunnen beantwoorden. Inloggen of registreren is dus niet nodig en dat werkt drempelverlagend. Vragen kunnen gaan over het eten in het restaurant, gezonde snacks of de sfeer binnen de organisatie, maar kunnen ook op heel serieuze onderwerpen ingaan, zoals discriminatie. De plaatjes die bij de vragen staan, zijn op maat gemaakt per zorginstelling. De toevoeging van beeld maakt het beantwoorden van de vragen nóg leuker en heel aantrekkelijk.

Na het beantwoorden van de vraag, komt – indien gewenst – een vervolgscherm waarop het resultaat van vorige vragen is terug te zien. Medewerkers zien dus wekelijks het resultaat van hun feedback. Ook kun je aankondigingen laten plaatsen die relevant zijn voor het personeel. Het team achter Zuster Suze stuurt wekelijkse rapportages met de uitkomsten, die ervoor zorgen dat je snel actie kunt ondernemen als dat nodig is. Hierdoor voelden medewerkers zich echt gehoord.

Belangrijkste voordelen

Zuster Suze streeft niet naar exacte waarheden, maar legt een beeld voor wat men ergens van vindt, als groep. Het gaat niet over ingewikkelde statistieken, maar over inzichten die na een week al onderwerpen op de agenda kunnen staan. Zuster Suze maakt je bewust van pijnpunten die nu spelen en waar je iets aan kan doen op korte termijn. Zorginstellingen kunnen dus snel zichtbaar een verschil maken. En als je dat als zorginstelling voor elkaar krijgt, dan komen medewerkers graag terug om wekelijks vragen te blijven beantwoorden. Zuster Suze zorgt ervoor dat zorginstellingen leren, bijsturen en de werkomgeving kunnen blijven optimaliseren. En niet geheel onbelangrijk: vragen gaan over de gebruiker zelf. Dus de behoeften en wensen van medewerkers staan centraal. En dat is uiteindelijk waar het om gaat binnen medewerkerstevredenheid.

Een leuke bonus: de zuil is per instelling te personaliseren. Maak je gebruik van Zuster Suze, dan hoef je het geen Zuster Suze te noemen. Betrek het personeel bij het bedenken van een naam (bijvoorbeeld via de zuil) en kies als Martini Ziekenhuis bijvoorbeeld voor Mart, Mr. Martini of Dokter Martin. Personalisatie maakt het gebruik van de zuil nóg persoonlijker en leuker.

Gratis een test doen met Zuster Suze? Neem dan contact op via info@zustersuze.nl.   

Door: Nationale Zorggids