Normal_pexels-andrea-piacquadio-920382__1_

Met ‘App de Huisarts’ wil zorgverzekering Anderzorg van Coöperatie Menzis mensen laagdrempelig digitaal toegang bieden. De app, gecreëerd door Medicinfo, moet de reguliere huisartsenzorg aanvullen en ondersteunen. Het moet een medisch team ondersteunen bij chat en beeldbellen. Dit meldt ICT&Health.

Met de aanvullende service kan de app niet alleen op werkdagen gebruikt worden, maar ook buiten werktijd en in het weekend. Ook kunnen gebruikers hier met hun vragen terecht als ze niet gelijk contact op willen nemen met hun eigen huisarts. De app kan dus ook gebruikt worden wanneer een huisarts niet bereikbaar is, of wanneer iemand op vakantie is.

Als App de Huisarts gebruikt wordt, krijgen gebruikers eerst de digitale triage-module onder ogen die de ernst van de klacht beoordeelt. Hierna wordt een chat gestart met een verpleegkundige van Medicinfo. Aan de hand hiervan wordt een persoonlijk zelfzorgadvies samengesteld en zo nodig een beeldbelgesprek ingepland met een Medicinfo huisarts. Het kan zijn dat de gebruiker wordt doorverwezen naar de eigen huisarts of een huisartsenpost als de klacht fysiek onderzocht moet worden.

Digitale vaardigheden

Product Owner Wytze van der Veen zegt dat hij inspeelt op de digitale vaardigheden van de Anderzorg-klanten, die graag digitale diensten gebruiken. “Met de app kunnen zij op elk gewenst moment en plaats hun vraag stellen. Het is een mooie aanvulling op de reguliere huisartsenzorg en een extra service voor onze Anderzorg-klanten.”

Menzis gaat grondig de tevredenheid over de app bijhouden. Als de ervaringen positief zijn, kan de werkdruk bij huisartsen worden verminderen. In 2022 ging Dokterswacht in Friesland ook gebruik maken van Medicoo, de app waarop App de Huisarts op gebaseerd is. Huisartsenpraktijk Pallion in Zeeland begon al met het gebruik in 2021.

Extra service

Medicinfo creëert al jaren zorgapps voor diverse zorgverzekeraar in Nederland, zegt Caroline Besuijen, algemeen directeur van Medicinfo. “Onze ervaring is dat verzekerden dit als een waardevolle aanvullende service zien. Zeker voor vragen waarbij mensen twijfelen of ze naar de huisarts moeten, en bij klachten waarover mensen graag anoniem een vraag stellen. Ook als mensen niet thuis zijn of niet in de gelegenheid zijn om de praktijk te bezoeken, biedt de zorgapp uitkomst.”

Door: Nationale Zorggids