Normal_pexels-luis-gomes-546819__1_

Uit een Amerikaanse studie blijkt dat ChatGPT kwalitatief beter antwoord op online medische patiëntvragen dan ‘menselijke’ artsen. De antwoorden van de AI zijn niet alleen beter, maar laten ook meer inlevingsvermogen zien. Dit meldt NRC.

Onderzoekers gebruikten de vragen van het online forum Ask a Doctor op Reddit, waarop patiënten hun vragen kunnen stellen en medisch geschoolde vrijwilligers daarop antwoorden. De antwoorden van de chatbot en arts werden gepresenteerd aan drie medische professionals. Die moesten het dan beoordelen op kwaliteit en empathie.

Voorkeur aan ChatGPT

Uit de resultaten bleek dat de beoordelaars bij 79 procent van de antwoorden voorkeur gaven aan ChatGPT. Datzelfde percentage van hun antwoorden kreeg de score ‘goed’ of ‘zeer goed’ – bij de dokters was dat slechts 22 procent. Bij de gemiddelde score kwam dan ook naar voren dat de chatbot beter dan ‘goed’ presteerde, terwijl de dokters alleen ‘acceptabel’ waren. 27 procent van hun antwoorden van zelf onder de maat.

Ook bleek de kunstmatige intelligentie meer empathie te tonen dan de artsen. Bij de antwoorden van de artsen werd 80 procent gezien als minder dan ‘een beetje empathisch’, terwijl 15 procent zelfs als bot werd beoordeeld. Bij de chatbot was 45 procent juist ‘empathisch’ of ‘zeer empathisch’.

Daarnaast bleek dat de chatbot gemiddeld meer woorden gebruikte dan de dokters. Dit was 150 woorden meer dan het 50 woorden gemiddelde van dokters. Langere antwoorden werden ook meer gewaardeerd.

Toekomst

Mogelijk zou in de toekomst kunstmatige intelligente assistenten gebruikt kunnen worden in dokterspraktijken. Zij kunnen bijvoorbeeld antwoorden op patiënten e-mails die de dokter alleen nog hoeft te controleren. Dit zou kunnen leiden tot betere behandelingen en minder werkdruk voor artsen. Hiermee kunnen artsen zich meer richten op de behandeling van een patiënt.

Door: Nationale Zorggids