Normal_pexels-kampus-production-7551597__2_

Het merendeel van de werknemers in de Tilburgse thuisondersteuning (huishoudelijke hulpen in de thuiszorg) heeft moeite met rondkomen. Ze kunnen de vaste lasten en boodschappen niet meer betalen. Dat is de tussentijdse conclusie van een enquête waar tot nu toe 300 inwoners van Tilburg en werknemers in de Tilburgse thuisondersteuning aan mee hebben gedaan. De enquête loopt nog tot eind juni. Dit meldt FNV.

Kim Baudewijns, vakbondsbestuurder FNV: "Schokkend, maar we hadden dit ook wel verwacht. We krijgen veel telefoontjes van FNV-leden die in de thuisondersteuning werken, daar afhankelijk van zijn of van mantelzorgers die zich zorgen maken. Het hele systeem rond de thuisondersteuning piept en kraakt."

Praten met partijen

De FNV gaat de tussentijdse resultaten ook met de Tilburgse politiek bespreken. Baudewijns: "Een aantal partijen is zeer geïnteresseerd, ze zien ook dat er grote problemen zijn die opgelost moeten worden. Uit de enquête komen al een paar goede oplossingen naar voren."

Werkdruk aanpakken

Zo vinden werknemers dat er meer tijd per cliënt moet komen. Nu staat de thuisondersteuner altijd in de haaststand. Tijd voor het belangrijke ‘babbeltje’ ontbreekt. Ook is het werk fysiek erg zwaar. Baudewijns: "Met minder tijdsdruk wordt het werk aantrekkelijker en trek je meer personeel aan." Daarvoor moet ook het salaris omhoog, vinden werknemers, cliënten en mantelzorgers.
 
En door fysiek zwaarder werk te combineren met fysiek lichtere taken houden werknemers het beter vol. Baudewijns: "Dan ontstaat er misschien ook ruimte om meer uren te werken." 40 procent geeft aan dat ze niet meer uren willen werken omdat het werk dan te zwaar wordt en ze fysieke klachten krijgen.

Lange wachtlijsten

De cliënten en mantelzorgers hebben andere zorgen dan de medewerkers in de thuiszorg. 90 procent van hen maakt zich zorgen om de wachtlijsten. Er worden wachttijden genoemd tot wel acht maanden. Ook geeft ruim 25 procent van de cliënten aan dat ze minder ondersteuning krijgen dan eigenlijk noodzakelijk is. 30 procent geeft aan gekort zijn op het aantal uren ondersteuning. Over het aanmeldproces is de meerderheid tevreden.
 
Door: Nationale Zorggids