‘Publiceer klachten op website inspectie’
GRONINGEN (Novum) – De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) zou de klachten van burgers iedere dag op haar website moeten publiceren. Meer openbaarheid kan het vertrouwen in de inspectie vergroten, staat in een onderzoek naar de organisatie van de IGZ, dat is uitgevoerd door Koos van der Steenhoven.
Hij is de directeur van een consultancygroep van de overheid. Zijn rapport werd maandag tegelijk gepresenteerd met het onderzoek van Winnie Sorgdrager over de IGZ.
Van der Steenhoven wijst erop dat het voor de buitenwacht vaak onduidelijk is wat de IGZ doet met meldingen. Publicatie op de website kan daaraan bijdragen. Er is volgens hem ook vraag naar ‘alerte informering’ en meer openbaarheid. Van der Steenhoven is niet bang dat dit tot ‘naming en shaming’ leidt, aangezien dit nu ook al op het internet gebeurt. Naar de privacy moet niettemin wel ‘goed’ worden gekeken.
Hij pleit in zijn rapport verder voor een ‘klachtvolgsysteem’. De behandeling van klachten is weliswaar de verantwoordelijkheid van de betreffende zorgaanbieder, maar veel burgers weten de IGZ intuïtief te vinden, zei hij. Daarom is een meldpunt bij de inspectie op zijn plaats. Met een volgsysteem kan de inspectie vervolgens toezien op een goede afhandeling van de klacht.
Een andere aanbeveling is om het toezicht en de handhaving te scheiden. Inspecteurs kunnen zich dan volledig toeleggen op het toezicht en juristen en opsporingsambtenaren zijn dan belast met de handhavingsmaatregelen. Bovendien is het verstandig om inspecteurs tijdig te laten wisselen van dossiers.
Voor al deze maatregelen is wel extra personeel nodig, zo’n vijftig extra voltijdbanen.