22 april 2025 om 10:26
< 1 min lezen

Zorgpersoneel in Lelystad krijgt voortaan voorrang bij huurwoning

Door: Nationale Zorggids / Fleur Zomer

Vanaf 1 mei krijgen zorgmedewerkers in Lelystad met voorrang toegang tot huurwoningen. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten deze nieuwe regeling als proef voor een jaar in te voeren, in navolging van een vergelijkbare regeling die al bestaat voor onderwijspersoneel. Dit meldt Omroep Flevoland.

De regeling is bedoeld voor werknemers van zorgorganisaties zoals Coloriet, Woonzorg Flevoland en huisartsenpraktijken die via Medrie zijn aangesloten. Om in aanmerking te komen, moet de medewerker een vast contract van minimaal 28 uur per week hebben en volledig in Lelystad werkzaam zijn. Daarnaast moet de betrokkene op het moment van aanvraag nog buiten Lelystad wonen of nog niet zelfstandig in de stad verblijven.

Samenwerking voor meer woonruimte

Binnenkort ondertekenen de gemeente, betrokken zorgorganisaties en woningcorporatie Centrada een convenant waarin afspraken worden vastgelegd. Er worden in totaal tien huurwoningen gereserveerd voor zorgpersoneel.

De gemeente hoopt met deze regeling de aantrekkelijkheid van Lelystad als werk- én woonplaats voor zorgprofessionals te vergroten. Eerder werd al eenzelfde aanpak toegepast voor het onderwijs, waarvan de proef inmiddels is omgezet in een permanente regeling. Het bieden van huisvestingsvoorrang moet personeel helpen sneller in de stad te wortelen.

Relevante artikelen

Alles van zorgpersoneel
    • Zorgpersoneel

    Kabinet blijft erbij: organisaties met schijnzelfstandigen krijgen vanaf 2026 boete

    Gisteren om 11:14
    • Zorgpersoneel

    Medewerkster Coloriet maakt en deelt filmpjes van oudere bewoners, maar niemand doet aangifte

    18 december 2025 om 13:28

Aankomende evenementen

21 Dec
Algemene rondleidingen bij OlmenEs
  • Friesland
13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg