Declaratieoverzicht vaak niet duidelijk
UTRECHT – Voor vier op de vijf mensen is het declaratieoverzicht dat zij van hun zorgverzekeraars ontvangen niet altijd duidelijk, blijkt uit de meldactie ´Kostenbewustzijn´ van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).
Volgens NPCF-directeur Wilna Wind moeten de verzekeraars hun klanten in het vervolg een duidelijk overzicht sturen van de declaraties die dokters indienen. De verzekerden zijn dan namelijk beter in staat om foute declaraties en fraude in de zorg te signaleren.
Van de ondervraagden die een declaratieoverzicht hadden gekregen, controleerde 70 procent het overzicht op fouten. 32 procent ontdekte ook daadwerkelijk een fout. “Patiënten vormen de belangrijkste schakel om het aantal foute declaraties en fraude terug te dringen,” aldus Wind. “Maar daar hebben ze meer voor nodig dan de overzichten die zorgverzekeraars nu sturen.”
Om ertoe te komen dat de zorgeuro beter wordt besteed heeft de patiëntenfederatie een aantal aanbevelingen gedaan. Zo moeten patiënten betere online toegang krijgen tot een actueel en begrijpelijk overzicht van de gemaakte kosten en moeten zorgverzekeraars de verzekerde met een sms of email laten weten wanneer er iets aan het overzicht is toegevoegd. Verder moet er voor verzekerden een centraal loket komen voor hun vragen over het kostenoverzicht.
Bovendien moeten zorgverzekeraars actie ondernemen als een declaratie niet blijkt te kloppen en dit terugkoppelen aan de verzekerde.
© Nationale Zorggids / Martijn Keitz