23 maart 2022 om 13:29
< 1 min lezen

Deel van wachtende patiënten wist niet dat zorgverzekeraar kon bemiddelen

Een deel van de patiënten die door de coronacrisis op de wachtlijst stond voor een behandeling, wist niet dat ze hun zorgverzekeraar om bemiddeling konden vragen. Deze patiënten wachtten dus onnodig lang op een behandeling. Dit meldt NU.nl. 

Een deel van de patiënten die door de coronacrisis op de wachtlijst stond voor een behandeling, wist niet dat ze hun zorgverzekeraar om bemiddeling konden vragen. Deze patiënten wachtten dus onnodig lang op een behandeling. Dit meldt NU.nl. 

Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht en moeten bemiddelen als een verzekerde vraagt om hulp bij het vinden van een andere plek. Patiënten die hier wél om vroegen, werden over het algemeen goed geholpen door hun verzekeraar. Lang niet iedereen weet echter dat je deze moet bellen om bemiddeling aan te vragen.

Gezondheidsschade

Volgens gezondheidseconoom Xander Koolman had de overheid patiënten moeten wijzen op de mogelijkheden voor zorgbemiddeling. Door dat te doen, had een deel van de ontstane gezondheidsschade voorkomen kunnen worden.

Toch wisten zeker 50.000 mensen hun weg naar hun verzekeraar te vinden voor bemiddeling. VGZ kon voor 85 tot 90 procent van de bellers naar een snellere behandelplek verwijzen. Ongeveer ditzelfde percentage geldt voor Menzis.

Mensen die nu nog steeds wachten op hun uitgestelde zorg, kunnen contact opnemen met hun verzekeraar.

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Ziekenhuizen

    Steeds meer mensen zoeken hulp bij ‘Ozempic face’ na fors gewichtsverlies

    Gisteren om 13:45
    • Ziekenhuizen

    Vervroegde overgang voor Emma Heesters door bestraling

    Gisteren om 13:33