Grote rol social media in de strijd van zorgverzekeraars
Social media speelde de afgelopen overstapperiode een grote rol. Zzorgverzekeraars hebben alles ingezet om nieuwe verzekerden aan te trekken en oude klanten te behouden. ITDS Business Consultants hield de activiteiten en webcare van de zorgverzekeraars bij vanaf begin november tot halverwege januari. Dat meldt het adviesbureau ITDS.
Evenals vorig jaar lag de piekperiode van webcare vragen tussen 26 en 31 december. De drukste dag was 30 december waarbij de verzekeraars 2.418 vragen en opmerkingen kregen via Facebook en Twitter. Dit is ongeveer vier keer meer dan het dagelijkse gemiddelde over 2015. Zilveren Kruis, Ditzo en Menzis kregen de meeste vragen. Het grootste aantal reacties kwam binnen via Facebook. Dit kwam met name door de hartstochtactie van Ditzo.
De piek van vragen lag precies rondom de feestdagen. Op eerste kerstdag werden door de meeste verzekeraars nog wel een aantal vragen beantwoord. Op tweede kerstdag beantwoordden alleen Menzis, VGZ, Univé, Zorg en Zekerheid, Anderzorg en Bewuzt nog vragen. Tijdens oudejaarsavond werden alleen nog vragen beantwoord door Menzis, Anderzorg en IZZ.
Lage premie, eigen risico en vrije keuze waren ook dit jaar belangrijke onderwerpen. De de hartstochtactie van Ditzo om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen staat in de top drie van meest gebruikte hashtags deze zorgperiode. Naast deze actie waren Zilveren Kruis en VGZ vaak genoemde hashtags. In januari nam de activiteit op Facebook en Twitter weer af. De zogenoemde trending topics waren het contact met de klantenservice, berichten over overstappen en vragen over de brief met de zorgpas. In de eerste week van januari werden er nog 3.633 berichten aan de zorgverzekeraars gestuurd. Daarna daalde het aantal berichten.
©Nationale Zorggids