5 februari 2018 om 12:34
< 1 min lezen

‘Informatie op website zorgverzekering laat vaak nog te wensen over’

Afgelopen december deed de Patiëntenfederatie Nederland onderzoek naar de toegankelijkheid en informatievoorziening van de websites van zorgverzekeraars. Er valt nog veel te verbeteren, want zeker 15 procent van de zevenhonderd deelnemers kon de benodigde informatie niet vinden. Dat meldt de Patiëntenfederatie. 

Wie op zoek was naar informatie over het persoonsgebonden budget (pgb) kon daar in veertig procent van de tijd niets over vinden. Waar het helemaal op spaak loopt is de informatievoorziening over het inkoopbeleid van zorgverzekeraars en informatie over ziekenhuisinkoop is ook niet gemakkelijk vindbaar.

Sinds twee jaar hebben verzekeraars een online zorgverzekeringskaart. Daarop staat met welke zorgaanbieder afspraken zijn gemaakt, hoe hoog een vergoeding is en wat de keuzevrijheid is. Ook staat er algemene informatie over het basispakket, het aanvullende pakket en het eigen risico op. Deze kaart blijkt echter ook moeilijk vindbaar. Slechts 33 procent van de zevenhonderd zoekers kon de zorgverzekeringskaart vinden op de website van de verzekeraar.

De Patiëntenfederatie is niet tevreden over de resultaten en wilde zorgverzekeraars werken aan een toegankelijkere website met betere informatievoorziening. Ze doen er verstandig aan om verzekerden hierbij te betrekken. 

Door: Redactie Nationale Zorggids 

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Zorgverzekering

    Zorg en Zekerheid maakt meerjarenafspraken met Spaarne Gasthuis

    Vandaag om 08:16
    • Zorgverzekering

    Tandartsverzekering voor de meeste Nederlanders niet financieel aantrekkelijk meer

    Gisteren om 14:23

Aankomende evenementen

09 Dec
Het Luchtmoment door Sociom
  • Noord-Brabant
10 Dec
Lotgenotencontact voor Mantelzorgers (donderdag) – West Maas en Waal door Sociom
  • Gelderland
11 Dec
Kerstmarkt bij OlmenEs
  • Friesland