Klanten De Friesland per ongeluk in systeem als wanbetalers
Honderden klanten van zorgverzekeraar De Friesland zijn door het systeem per ongeluk als wanbetaler aangemerkt terwijl dat niet het geval is. Woordvoerder Rob Propsma stelt dat het komt door het samenvoegen van de systemen van De Friesland en Zilveren Kruis. Voor sommige klanten had de fout nare gevolgen. Dit meldt Leeuwarder Courant.
De klanten kregen opeens te maken met allerlei problemen door hun onjuiste status als wanbetaler. Een 58-jarige klant uit Leeuwarden zegt behoorlijk in de problemen te zijn gekomen door de fout van De Friesland. Hoewel aantoonbaar is dat hij zijn premie heeft betaald, werd de man die een uitkering heeft, aangemeld bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Er werd beslag gelegd op zijn rekening in december. “Met als gevolg dat ik geen eten had met de kerstdagen. Ik heb mijn energierekening niet kunnen betalen.”
Terugdraaien blijkt problematisch
Via het callcenter van De Friesland bleek het bijna onmogelijk om de fout recht te zetten. Ook met hulp van Kredietbank Nederland lukte het de man niet om de onjuiste status als wanbetaler terug te trekken. De Friesland zegt in verband met de privacy geen uitspraken kunnen doen over individuele gevallen. “Met cliënten die hun premie niet betalen proberen we altijd een betalingsregeling te treffen”, zegt woordvoerder Propsma. “Als iemand zes maanden niet betaald heeft, dan dragen we zo’n klant over aan het CAK. Een groep hebben we hiervoor ten onrechte aangemeld.”
Zilveren Kruis moet gegevens aanleveren
De zorgverzekeraar heeft de gedupeerden persoonlijk excuses aangeboden. De status als wanbetaler kan pas ingetrokken worden wanneer Zilveren Kruis de juiste gegevens levert aan het CAK. “Zodra we die hebben, melden we ze af. Bedragen die we hebben ingehouden worden terugbetaald.”
Door: Redactie Nationale Zorggids