26 februari 2018 om 09:16
< 1 min lezen

Klanten Zilveren Kruis geweigerd door thuiszorginstellingen

Zilveren Kruis maakt het met zijn strenge inkoopbeleid te bont, vinden thuiszorginstellingen. Daarom hebben tientallen niet-gecontracteerde thuiszorgorganisaties besloten om Zilveren Kruis-verzekerden voorlopig niet meer te voorzien van zorg. Dat meldt Nursing. 

Vooral zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) hebben door het strenge beleid van Zilveren Kruis weinig kans op een contract, maar ook zorginstellingen van formaat zitten soms zonder contract van de verzekeraar. In bijvoorbeeld de regio’s Zwolle en Utrecht is per regio slechts één aanbieder aangesteld om zorg te verlenen.

Niet-gecontracteerde zorgaanbieders krijgen het bovendien steeds moeilijkere procedures voor de kiezen, zegt Maarten Oosterkamp van branchevereniging BTN. Cliënten van thuiszorginstellingen zonder contract moeten bijvoorbeeld de rekening eerst zelf betalen, voordat Zilveren Kruis deze oppakt en het zorgplan dient eerst goedgekeurd te worden voordat de zorgaanbieder überhaupt aan de slag kan met de cliënt.

“De toegang tot ongecontracteerde zorg voor Zilveren Kruis-verzekerden is zo moeilijk geworden dat wij uitsluitend cliënten in zorg kunnen nemen die zelf in staat zijn om een pgb te beheren (of laten beheren)”, zegt Acare Thuiszorg die verzekerden bij Zilveren Kruis weigert.

Zilveren Kruis zegt geen klachten te hebben ontvangen van ontevreden aanbieders, maar vindt dat zorginstellingen zelf moeten weten of ze klanten weigeren of niet, zolang de verzekeraar kan bemiddelen naar een andere aanbieder.

Door: Redactie Nationale Zorggids

 

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Ouderenzorg

    Vergrijzing dwingt Nederland tot bouw van flexibele en inclusieve zorgwoningen

    Gisteren om 14:26
    • Ouderenzorg

    SEH’s zien jaarlijks 8.000 ouderen na ongeluk door alcohol

    5 december 2024 om 13:02