Normal_geld2

Nederlandse consumenten nemen steeds minder vaak een aanvullende zorgverzekering en kiezen bovendien voor een hoger eigen risico op de basisverzekering. De honderden euro’s die zij daar jaarlijks mee besparen slaan grote gaten in de winst van verzekeraars. Dat meldt het FD.

Dit werd gisteren vastgesteld tijdens de publicatie van de halfjaarcijfers van zorgverzekeraar Achmea. De marktleider met merken als Zilveren Kruis en Agis zag de winst voor belasting van zijn zorgtak in de eerste zes maanden van het jaar met 23 procent duikelen tot 152 miljoen euro.

Klanten laten niet alleen duurdere polissen als tandartspakketten vallen, maar letten ook scherper op de prijzen die verzekeraars vragen en stappen makkelijker over. Zij worden daarbij geholpen door vergelijkingssite Independer, ironisch genoeg een dochteronderneming van Achmea. De verzekeraar zag de premiebetalingen voor aanvullende verzekeringen afnemen met acht procent, terwijl de winst uit aanvullende verzekeringen met 46 procent inzakte tot 34 miljoen euro.

Volgens bestuursvoorzitter Willem van Duin koos bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel nog ruim 90 procent van het aantal ziekenfondspatiënten voor een aanvullende verzekering. Nu is dat volgens hem ergens 'laag in de tachtig procent'. Cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bevestigen dat percentage. Het NZa constateert deze maand in een rapport dat het aantal verkochte aanvullende verzekeringen is gedaald van 14,7 miljoen naar 14,3 miljoen in 2013.

© Nationale Zorggids