Normal_611546983_64a973421c_o

De meerderheid van ondernemers in de medische technologie ondervindt moeilijkheden bij het op de markt brengen van nieuwe producten, zelfs wanneer deze innovaties duidelijk medische meerwaarde hebben voor patiënten. Vaak staan problemen op het gebied van investeringen, regelgeving en het bereiken van de doelgroepen een snelle doorbraak in de patiëntenzorg in de weg. Dit blijkt uit onderzoek van het Radboudumc onder 34 van de 400 bedrijven in Nederland die zich bezighouden met de ontwikkeling van medische technologie, zo meldt dit ziekenhuis. 

Bij het toepassen van kennis die binnen een academische instelling wordt ontwikkeld, spelen bedrijven die zich bezighouden met medische innovaties een belangrijke rol. In Nederland zijn dit circa 400 bedrijven. 
 
Van de 34 bedrijven die deelnamen aan het onderzoek, gaf bijna de helft aan problemen te hebben bij het krijgen van voldoende financiering voor de ontwikkeling van nieuwe technologie. Andere obstakels die worden genoemd zijn: het moeilijk kunnen overtuigen van medische professionals of inkoopafdelingen van ziekenhuizen, het voldoen aan alle wet- en regelgeving en het kunnen overtuigen van de zorgverzekeraars over het vergoeden van het gebruik van een nieuw hulpmiddel.
 
Richard van den Broek, betrokkene bij het onderzoek: “Het is eigenlijk raar dat innovaties met verbeterpotentie zo veel moeite hebben om bij de patiënt te komen. Kennelijk slagen bestaande netwerken en organisaties er niet voldoende in om een brugfunctie te slaan tussen de financiers, overheden, medische professionals, ziekenhuizen en zorgverzekeraars waarmee je als medische innovator te maken hebt. Juist het leggen van de verbindingen tussen al deze betrokkenen is in belangrijke mate bepalend voor het succes.”
 
© Nationale Zorggids