Normal_zorgverzekeringen
De motieven van zorgverzekeraars worden door 40 procent van de Nederlanders gewantrouwd. Dit blijkt uit onderzoek dat Market Response uitvoerde in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het aantal mensen dat zorgverzekeraars wantrouwt is daarmee gestegen ten opzichte van vorige jaar (32 procent). Dit meldt Skipr. 
Veel mensen geven aan dat zij er weinig tot geen vertrouwen in hebben dat zorgverzekeraars zich laten leiden door klantbelang. Zeker onder mensen die van zorgverzekeraar overgestapt zijn tijdens de jaarwisseling is het scepticisme naar de motieven groot. 52 procent van hen heeft weinig fiducie in zorgverzekeraars. 
 
Het onderzoek bestudeerde het aantal mensen dat overstapte van verzekeraar en de redenen hiervoor. 30 procent van de mensen hebben zich afgelopen jaarwisseling georiënteerd op een overstap. 11 procent deed dit daadwerkelijk. De premie van de oude zorgverzekeraar is daarbij doorslaggevend. 25 procent van de mensen zeggen dat dit de reden voor hen is geweest om over te stappen. De verwachte eigen zorgkosten zijn voor anderen een prikkel geweest om van verzekeraar te veranderen. Collectiviteitskorting trok ook mensen naar bepaalde verzekeraars toe. 
 
Tevredenheid over de zorgverzekering en de service van de zorgverzekeraar zijn de belangrijkste redenen waarom mensen besloten niet van zorgverzekeraar te veranderen. De mensen die zich wel georiënteerd hebben, maar niet overstapten, deden dit voornamelijk omdat hun huidige verzekeraar een goede prijs bleek te hanteren (47 procent) of dat er weinig verschil gevonden werd tussen verschillende verzekeraars (34 procent). Consumenten, zo concludeert Market Response, hechtten dit jaar meer belang aan goede service en een goede prijs dan vorig jaar. 
 
© Nationale Zorggids