Normal_isala_diaconessen

Het Isala Diaconessenhuis in Meppel wil met een advertentie patiënten werven. In de advertentie vergelijkt het ziekenhuis zichzelf met andere ziekenhuizen op het gebied van de budgetpolis. Dit meldt RTV Drenthe. 

Het ziekenhuis heeft in de Hoogeveensche Courant een advertentie geplaatst. Hierin staat dat patiënten die een budgetzorgpolis van Zilveren Kruis Achmea hebben beter af zijn in het Diaconessenhuis dan in het in eveneens in Drenthe gelegen Ziekenhuis Bethesda in Hoogeveen of het Scheperziekenhuis in Emmen. Patiënten met een budgetpolis krijgen volgens de advertentie niet alle zorg vergoed in deze ziekenhuizen, maar in het Meppelse ziekenhuis wel.

Jan Nabers is projectleider Marketing bij de Isala ziekenhuizen en zegt deze campagne te zijn gestart om twee redenen: “De ene is het teruglopend aantal patiënten. Deze landelijke trend zien we ook bij onze ziekenhuizen en we willen graag patiënten behouden en aantrekken. De tweede reden is patiënten wijzen op de mogelijkheden van onze ziekenhuizen.” Nabers zegt dat de Isala ziekenhuizen transparant willen zijn over de zorg die ze bieden. Daarbij is de zorgmarkt volgens hem dusdanig veranderd dat het voor patiënten niet meer overzichtelijk is.

De Treant Zorggroep waar de ziekenhuizen Hoogeveen, Emmen en Stadskanaal onder vallen is niet blij met de reclame. De tekst is volgens hen deels feitelijk onjuist. “In de budgetpolis wordt bovendien veel zorg volledig vergoed, bijvoorbeeld alles voor kinderen onder de achttien jaar”, zegt Marcel Kuin, bestuurder van de Zorggroep. Hij voegt hieraan toe dat zij de bewuste keuze hebben gemaakt om geen contract met Zilveren Kruis Achmea af te sluiten over de budgetpolis. Deze polissen zijn volgens de bestuurder slecht voor de zorg. “Want zowel ziekenhuizen als de patiënten krijgen minder vergoed van de zorgverzekeraars.”

©Nationale Zorggids