Logo_zilverenkruis_achmea_zorgverzekering

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis heeft bijna tweehonderd pgb-houders een brief gestuurd waarin zij gevraagd werden om afstand te doen van hun recht op het indienen van een klacht of het aanspannen van een rechtszaak. De mensen die de brief ontvingen, mochten van de verzekeraar niet over de inhoud spreken. Dit meldt Nu.nl.

Gisteravond behandelde consumentenprogramma Radar de zaak. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis wil geld terugvorderen dat door fraude door zorgaanbieders is buitgemaakt. Hiervoor is vorige week een brief gestuurd naar 185 veelal verstandelijk beperkten en kwetsbare cliënten. Zij moesten van de verzekeraar de inhoud van de brief geheim houden.

Volgens Zilveren Kruis hebben hulpverleners voor mogelijk tienduizenden euro's gefraudeerd. Er moet nu onderzocht worden of de pgb-houders zelf een rol hebben gespeeld in de fraudezaak. De betrokkenen  zijn gevraagd om de afstandsverklaring te tekenen. Doen zij dit niet, dan komen de kosten van de vordering bij de cliënten zelf te liggen. Slechts wanneer blijkt dat de pgb-houder niet betrokken is bij de praktijken en zelf gedupeerd is, worden de kosten overgenomen door het zorgkantoor.

Het ondertekenen van de verklaring betekent niet alleen dat de cliënt afstand doet van het recht op het indienen van een klacht of het aanspannen van een rechtszaak tegen het zorgkantoor. Als eenmaal een handtekening op het papier is gezet, verklaart de cliënt automatisch verantwoordelijk te zijn voor de hoge schuld.

Kamerleden hebben ontzet gereageerd op de Radar-uitzending van gisteravond. Verschillende Kamerleden hebben aangekondigd vragen te zullen stellen over de werkwijze van Zilveren Kruis.

© Nationale Zorggids