Logo_logo_nederlandse_zorgautoriteit_nza

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat demissionair minister Schippers van Volksgezondheid een actieplan sturen om de wachttijden in de zorg in te perken. Volgens de NZa is het onacceptabel dat mensen nog steeds lang moeten wachten voor zij zorg kunnen krijgen. Vooral in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) lopen de wachttijden aardig op. De Zorgautoriteit gaat afspraken maken met zorgverzekeraars en zorgaanbieders om te problemen te verminderen. Dit meldt NZa.

Het is niet alleen de geestelijke gezondheidssector die kampt met lange wachttijden. Ook voor langdurige zorg en medisch-specialistische zorg zijn lange wachttijden niet ongewoon. “Als iemand zorg nodig heeft, dan moet dat binnen afzienbare tijd geregeld zijn”, zegt Marian Kaljouw, voorzitter van de raad van bestuur bij de NZa. “Wij denken dat veel problemen opgelost kunnen worden als zorgaanbieders en zorgverzekeraars beter samenwerken.” De Nederlandse Zorgautoriteit zal de regie nemen in deze samenwerking.

In de ggz hebben vooral mensen met een persoonlijkheidsstoornis of autisme hinder van de wachttijden. Volgens de NZa komt dit deels omdat die patiënten niet weten dat hun zorgverzekeraar voor hen kan bemiddelen als de wachttijd te lang is. Ook zou een onjuiste screening er toe kunnen leiden dat de patiënt niet juist wordt doorverwezen.

Zorgkantoren en zorgverzekeraars moeten voldoen aan hun zorgplicht, iets waar de NZa op toeziet. De zorgplicht zorgt er voor dat iedereen op tijd de juiste zorg krijgt, en dat er genoeg zorg wordt ingekocht om aan die plicht te voldoen. De NZa heeft eerder al deze partijen, evenals zorgaanbieders, gevraagd verbeteringen door te voeren. De Zorgautoriteit zal blijven volgen of de verbeteringen uit het actieplan worden doorgevoerd zodat de wachttijden in de zorg zullen afnemen.

Door: Redactie Nationale Zorggids