Logo_zn_zorgverzekeraars_nederland_logo

Wie te maken krijgt met lange wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg, medisch specialistische zorg of langdurige zorg kan zich melden bij zijn zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars Nederland roept iedereen op een melding te maken van de lange wachttijden in Nederland. Hiermee reageert de organisatie op het actieplan van de Nederlandse Zorgautoriteit om de wachttijden in de zorg aan te pakken, zo meldt Zorgverzekeraars Nederland (ZN). 

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat demissionair minister Schippers van Volksgezondheid een actieplan sturen om de wachttijden in de zorg in te perken. Volgens de NZa is het onacceptabel dat mensen nog steeds lang moeten wachten voor zij zorg kunnen krijgen.

Het is aan de zorgverzekeraars om ervoor te zorgen dat verzekerden tijdig goede en kwalitatieve zorg krijgen. Wie te maken krijgt met lange wachttijden, wordt opgeroepen zich te melden bij zijn zorgverzekeraar. Deze kan namelijk dienen als bemiddelaar. Volgens ZN kan zorgbemiddeling snel worden toegepast als er duidelijk zicht is op de wachttijden. Niet alleen verzekerden kunnen hiervan een melding maken, maar ook zorgverleners.

“Het is namelijk de taak en plicht van zorgverleners, bijvoorbeeld ziekenhuizen, om tijdig wachttijden te publiceren en melden aan zorgverzekeraars. Een goede registratie van wachttijden door zorgverleners is hierbij echter een belangrijke voorwaarde”, aldus ZN.

Door: Redactie Nationale Zorggids