Normal_stress__zorgen__depressief

Wanneer een werknemer van de trap valt, wordt de trap veiliger gemaakt. Maar wanneer een werknemer terugkeert na een burn-out, wordt vaak niets gedaan om een nieuwe burn-out te voorkomen. En dat is vreemd. Want een burn-out is ook een bedrijfsongeval, vindt 65 procent van de werknemers die zelf een burn-out heeft gehad. Dit blijkt uit onderzoek van Zilveren Kruis, uitgevoerd door Kantar Public. Wat kunnen werknemers of werkgevers doen om een nieuwe burn-out te voorkomen? Dit meldt het PR Bureau namens Zilveren Kruis. 

Te vaak wordt er alleen naar de werknemer zelf gekeken wanneer hij of zij een burn-out heeft gehad, stelt Arnold Bakker, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit. De meeste maatregelen zijn erop gericht om beter om te gaan met stress, maar er wordt niets gedaan aan de werkzaamheden en omstandigheden binnen de organisatie om een burn-out te voorkomen. “De leidinggevende speelt dus een belangrijke rol in het omgaan met een burn-out.”
 
Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts 33 procent van de mensen die een burn-out heeft gehad, aangeeft dat hun werkgever heeft geleerd van de situatie. 54 procent is hier niet van overtuigd. Volgens Bakker is dat gebrek aan vertrouwen niet zo gek. In de praktijk blijkt dat werkgevers weinig aanpassingen doen voor hun werknemers. En missen leidinggevenden enige vorm van zelfreflectie. Zij zien burn-outs daarom te vaak als incident.

Meer regelgeving dus als het gaat om burn-out? Juist niet, volgens Jan-Willem Evers, directeur bij Zilveren Kruis en onder meer verantwoordelijk voor de zakelijke markt. Regels voorkomen volgens hem ook geen burn-out. Het gaat er meer om wat je doet en niet wat er op papier staat vastgelegd. “Ik roep bedrijven op om zichzelf ook de vraag te stellen wat ze kunnen doen om stress en burn-out te voorkomen. Door onze kennis over burn-out te delen, helpen we werkgevers dit onderwerp hoog op de agenda te zetten.” 

Door: Redactie Nationale Zorggids