Logo_logo_logo_nederlandse_zorgautoriteit_nza

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft in vier maanden tijd bijna honderd meldingen ontvangen over de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Meldingen gingen over wachttijden uit het verleden, over lopende behandelingen en 27 meldingen waren afkomstig van mensen die op dat moment op de wachtlijst stonden voor een behandeling bij een ggz-instelling. Dat meldt de NZa. 

De NZa nam in enkele gevallen op met de cliënt zelf en in andere gevallen met de zorgverzekeraar. Cliënten die langer dan de Treeknorm op de wachtlijst stonden, zijn geïnformeerd over de bemiddelingsplicht van de zorgverzekeraar. In veertien gevallen nam de NZa zelf contact op met de zorgverzekeraar zodat deze actie zou ondernemen.

Soms is bemiddeling moeilijk, en blijven de wachttijden ook bij andere instellingen of behandelaren te lang. Dit gaat vaak om mensen die kampen met complexe problemen of meervoudige stoornissen. “Dat is zorgwekkend. Een goed inzicht n de daadwerkelijke wachttijden bij behandelaren en krachtige samenwerking van verzekeraars en aanbieders is cruciaal om de problemen op te lossen”, zegt Marian Kaljouw, bestuursvoorzitter van de NZa.

Door: Redactie Nationale Zorggids