Logo_download__1_

Zorgverzekeraars kunnen hun verzekerden actiever helpen bij wachttijden. Dat zegt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op basis van de vandaag verschenen Marktscan zorgverzekeringsmarkt 2017. Dit meldt NZa.

De NZa ziet dat sommige zorgverzekeraars beter zijn in zorgbemiddeling en -advies dan andere. De NZa vindt het belangrijk dat zorgverzekeraars hun verzekerden actief helpen als er wachttijden zijn bij bepaalde zorgaanbieders, “zodat iedereen die zorg nodig heeft, ook binnen een redelijke periode kan starten met de behandeling of begeleiding.” De toezichthouder zal de komende tijd controleren hoe actief en snel zorgverzekeraars dit doen. 
 
Ook maakt de NZa zich zorgen over het feit dat de zorgverzekeraars over 2016 verlies leden op de basisverzekering. Zorgverzekeraars kunnen nog even blijven teren op hun reserves, maar als de zorguitgaven blijven stijgen, is het maar de vraag of zij dit in de toekomst kunnen blijven doen.
 
Over een aantal zaken is de NZa tevreden. Zo maakten de zorgverzekeraars de informatie over de polissen duidelijker. Ook neemt het aantal verschillende polissen voor de basisverzekering verder af, van 71 in 2015 naar 58 in 2016. Daarnaast is er geen ongewenste risicoselectie, ook niet bij verzekerden die bijvoorbeeld intensieve ggz-behandelingen krijgen. 
 
Door: Redactie Nationale Zorggids