Normal_logo_nederlandse_zorgautoriteit_nza

Alle Nederlandse zorgverzekeraars hebben een systeem om tijdig te signaleren of een zorgaanbieder in de problemen komt en daardoor geen zorg meer kan leveren. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) constateert echter dat de systemen niet overal volledig zijn. Waar alle verzekeraars de harde en feitelijk signalen opvangen, missen zij de zogenoemd zachte signalen. Dit houdt in dat er bijvoorbeeld niet wordt gelet op een gedrags- of cultuurveranderingen binnen een zorginstelling. Dat meldt de NZa. 

Harde signalen als bestuurswisselingen en de financiële situatie komen bij de zorgverzekeraars goed binnen. Maar de NZa vindt het jammer dat het systeem onvoldoende toereikend is om de zachte signalen op te vangen. Zo kan het voorkomen dat een daling in het vertrouwen in het bestuur gemist wordt. Terwijl zorgverzekeraars hier ook op moeten letten als het gaat om het leveren van veilige zorg.

De NZa wil dat verzekeraars het gesprek aangaan met zorgaanbieders en dat in deze gesprekken ook aandacht is voor zachte signalen. Indien er vermoeden van een probleem is, moet een zorgkantoor eerder naar de raad van toezicht stappen om deze problemen te bespreken. Dit doet een zorgverzekeraar niet zomaar, snapt de Zorgautoriteit. Die spreekt van lef. “Verzekeraars moeten hun nek durven uitsteken en de grenzen van hun mogelijkheden opzoeken om vroegtijdig problemen op te lossen. Wij gaan de komende tijd in gesprek met de verzekeraars om onze aanbevelingen toe te lichten”, aldus de NZa. 

“Het is goed om te lezen dat de NZa tevreden is over de inspanningen van zorgverzekeraars. Maar daar waar verbeteringen mogelijk zijn, gaan we natuurlijk graag het gesprek aan", zegt Koen Venekamp, woordvoerder van brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland, in een eerste reactie. 

Door: Redactie Nationale Zorggids