Normal_logo_nederlandse_zorgautoriteit_nza

Ieder kwartaal brengt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vragen en meldingen over de zorg in kaart. In de laatste drie maanden van 2017 gingen de meeste vragen en meldingen over zorgverzekeraars. Vanaf 12 november konden mensen hun zorgverzekering opzeggen en tot 1 januari een nieuwe polis kiezen. Veel mensen hadden daar vragen over en namen contact op met de NZa. Wel kwamen minder meldingen over zorgverzekeraars binnen dan in dezelfde periode van 2016. Dat meldt NZa. 

Verzekerden gaven bijvoorbeeld aan dat hun verzekeraar de polisvoorwaarden niet op de website had gezet. Of ze kregen de polisvoorwaarden niet opgestuurd als ze hierom vroegen. Ook kreeg de NZa meldingen van fysiotherapeuten en verloskundigen over de contractonderhandelingen. Waar nodig is de toezichthouder hierover in gesprek gegaan met de zorgverzekeraar.

Daarnaast deed de NZa onderzoek naar bijbetalingen voor ouderen als ze te vaak om professionele noodhulp vroegen, bijvoorbeeld na een valpartij. Zeven instellingen stuurden inderdaad onterecht rekeningen. Zij zijn hierop aangesproken.

Tot slot kreeg de toezichthouder een melding dat het tweede consult binnen een maand bij een orthodontist niet werd vergoed door de zorgverzekeraar. De reden hiervoor? Orthodontisten mogen maar één consult binnen een maand in rekening brengen. De orthodontist in kwestie was hier niet mee bekend. Deze is hierover in gesprek gegaan met zorgverzekeraars om tot een oplossing te komen. 

Door: Redactie Nationale Zorggids